Onderzoeksvraag

  • John Biezen

    Ik zit op Het Lauwers College in Friesland in VWO 5. Nu moet ik met iemand anders, voor Biologie een onderzoek doen naar het gedrag van een bepaald dier. Daarover moet ik 2,5 kantje schrijven. (ook protecol en ethogram maken enzo)

    Nu wil ik dat best gaan doen, maar ik weet geen goede onderzoeksvraag. Ik wil iets met meerkoeten of eenden gaan doen…

    Welke slimme bioloog weet misschien nog een goede onderzoeksvraag naar aanleidingen van de gedragingen van de eenden, waar je wat mee kunt! (dus waar je wel veel over kunt schrijven, en waar je dus een leuk onderzoekje mee kunt doen )

  • Miranda M

    Hoi John,

    Ga eens kijken op de website van de universiteit Groningen, ik weet dat ze daar veel aan ethologie en aan vogels doen. Wie weet doe je daar een idee op, of kun je in contact komen met mensen die goede ideëen hebben.

    Groeten MirandaJohn Biezen schreef:

    >

    > Ik zit op Het Lauwers College in Friesland in VWO 5. Nu moet

    > ik met iemand anders, voor Biologie een onderzoek doen naar

    > het gedrag van een bepaald dier. Daarover moet ik 2,5 kantje

    > schrijven. (ook protecol en ethogram maken enzo)

    > Nu wil ik dat best gaan doen, maar ik weet geen goede

    > onderzoeksvraag. Ik wil iets met meerkoeten of eenden gaan

    > doen…

    > Welke slimme bioloog weet misschien nog een goede

    > onderzoeksvraag naar aanleidingen van de gedragingen van de

    > eenden, waar je wat mee kunt! (dus waar je wel veel over kunt

    > schrijven, en waar je dus een leuk onderzoekje mee kunt doen )

  • Jobert

    Hoi John,

    ik ben zelf een biologie student aan Wageningen, maar ik heb op de middelbare school ook zo'n onderzoek moeten doen. Zelf heb ik onderzoek gedaan naar het gedrag van dwergpapegaaien wanneer je er een omgevingsvreemd voorwerp inbrengt. Je kunt dit doen met verschillende voorwerpen. Het wordt echter pas interessant als ze op de vogel zelf beginnen te lijken, in mijn geval zagen de vogels het voorwerp aan voor een indringer en ze hebben het letterlijk gesloopt. Misschien dat het mogelijk is om een ‘nepeend’ of iets dergelijks te bouwen en te kijken hoe de dieren daarop reageren. Dit kan echter wat lastig zijn daar het in dit geval waarschijnlijk wilde dieren betreft, maar het valt te proberen. Veel succes met je onderzoek.

    Groeten Jobert

  • eline

    hoii

    ik ben eline en ik zit in de 1e

    ik moet ook een ethogram maken over iemand, en heb mijn bio leraar gekozen, ik heb zijn handelingen bijgehouden maar ik weet ook geen onderzoeksvraag

    help

    x