levend of levenloos

  • jan taeke samplonius

    hallo ik heb even en vraagje.

    wie kan mij even in 10-15 zinnen vertellen

    wat het verschil is tussen levend en levenloos.

    als jullie dat mij eens zouden kunnen vertellen.

    alsvast bedankt!

    dus het verschil tussen LEVEND-LEVENLOOS

  • Xyana

    Het verschil tussen levend en levenloos is dat een levend organisme leeft (dus zoals een mens, een plant of een bacterie enz…) en als iets levenloos is, dan heeft het nooit geleefd, zoals een baksteen.

    Een organisme leeft, als het levenskenmerken vertoont, zoals ademhaling enz.

    Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is…

  • bas

    volgens mij is iets levend als het een celomhulsel/membraam heeft gevormd. daarbij een stofwisseling heeft ontwikkeld op welke wijze dan ook en het daarbij in staat is zichzelf te reproduceren.

    ter vergelijking;

    een vlam bv beweegt en gebruikt ook zuurstof, doet ook aan een soort gas/stofwisseling en reageert op zijn omgeving. met een beetje verbeelding zie je dat een vlam zich ook voortplant.

  • Pieter

    Jij maakt er wel een heel mooi verhaal van….

    Hoe zit het dan met protoplasen, deze cellen hebben geen membraan maar leven toch.

    Net als Xyana zei:

    Iets is dood, als het er voor geleefd heeft, bv een kip

    Iets is levenloos als het nooit geleefd heeft, bv een baksteen

  • Gerard

    Dit is een begripsvraagstuk.

    Het woord ‘leven’ is een woord dat bedacht is. Wij denken aan kenmerken als stofwisseling, voortplanting, etc..

    Toen de wetenschap het ding virus ontdekte is er veel discussie geweest of een virus als een levend of levenloos ding gezien moet worden.

    het woord leven werd nooit toegepast op virussen omdat die nog niet ontdekt waren.

    De biologie is de studie van het leven en je zou misschien kunnen zeggen dat zij dit begrip ‘op de spits drijft’.

    Gerard

  • Kai

    Toch hebben oude stenen veel te vertellen…

    Grapje…

    Kai.

  • jan taeke samplonius

    Waarom zijn bananen krom????

  • Franco 323 e46

    kip en ei

  • Berdan

    hallo mensen

    X(B):)-D(tu)(:P)B):S:P(:D:)

    i feel my so happy today