organische- en anorganische stoffen

  • Herman Verschuren

    Hallo,

    Wie kan mij, op een voor leerlingen (14-16 jaar) begrijpelijke manier, uitleggen wat het verschil is tussen organische- en anorganische stoffen? Evt. met voorbeelden.

    Alvast bedankt,

  • Marga

    Hoi Herman,

    organische stoffen is alles wat leeft, dieren, planten enzo. Anorganische stoffen (an=niet) Zijn alle dingen die je tegenkomt die niet leven, steen en zand bijvoorbeeld.

    Groetjes Marga

  • Stefan

    Nou, aardolie en papier bestaan ook uit organische stoffen en zijn toch echt niet levend. Een preciese definitie heb ik niet maar ik denk dat organische stoffen die stoffen zijn die gemaakt zijn door één of ander organisme (bijvoorbeeld het lignine in hout en de suikers in fruit) en dat anorganische stoffen juist niet door een organisme worden gemaakt (bijvoorbeeld zouten en metalen). Let wel op: een organisme kan zowel organische als anorganische stoffen bevatten

    Groetjes

    Stefan

  • carmen

    Organische stoffen zijn stoffen van organismen of van producten van organismen. Anorganische stoffen, ziin stoffen van zowel organismen als van de levenLOZE natuur. Dus mineralen bijvoorbeeld.

  • elsemiek

    Hallo,

    de definitie van een anorganische stof is:

    Stof die in de natuur niet door organismen wordt gemaakt.

    De defenitie van een organische stof is: stof die in de natuur door organismen wordt gemaakt.

    Voorbeelden van anorganische stoffen zijn: - koolstofdioxide

    - water

    - zout

    Voorbeelden van de belangrijkste organische stoffen zijn: - vetten

    - koolhydraten

    - aminozuren

    - eiwitten

    hopelijk is het voldoende…

  • beatrixxx

    Hee mensjus,

    organische stoffen zijn de dingen die ontstaan na fotosynthese en natuurlijk wat onze slimme elsemiek al heeft gezegd. Doei

  • Thierry de Veer

    Het verschil is nogal simpel.

    Organische stof is grotendeels afkomstig van planten en is biologisch.

    Anorganische stof is hiervan zeg maar een soort tegenpool.

  • jonathan

    anorganische stoffen vind men hoofdzakelijk in leveloze materie .

    een andere naam daarvoor is minerale stoffen ( omdat ze vooral in levenloze materie zoals gesteente en mineralen voorkomen )

    organische stoffen komen oorspronkelijk in levende organismen voor .

    daar een andere naam voor is koostofverbinding .( de moleculen van organische stoffen bevatten “C” )

    gr jonathan

  • stefan

    weet ik het

  • M

    organische stoffen: Energierijke stoffen, ooit ontstaan in een stofwisselingsproces en dus geproduceerd door organismen.

    anorganische stoffen: Energie-arme stoffen, waaruit de levenloze natuur is opgebouwd. Deze zijn nooit gemaakt door een organisme.