libelle die fladdert als een vlinder?

  • Jeroen van Ginkel

    Hallo,

    Ik was op 28 juli langs de Geul in Euverem, Limburg aan het lopen, toen ik regelmatig blauwe libelles zag vliegen. Of waren het nu vlinders. De vorm was van een libelle, maar ze fladderden als vlinders, 2 blauwe vleugels aan elke kant. Graag zou ik wat informatie willen. Kan iemand die geven?

    Alvast bedankt,

    Jeroen van Ginkel

  • Peter den Ouden

    Hallo Jeroen: ik stuitte toevallig op je vraag, mijn reactie is waarschijnlijk veel te laat en overbodig, maar toch:

    Je hebt waarschijnlijk bosbeekjuffers of weidebeekjuffers gezien, beiden van de juffers een onderafdeling van de libellen dus.

    Kijk verder op google voor afbeeldingen en meer info indien nodig.

    Groet: Peter den Ouden

  • Rob Pauw

    Beste Jeroen en Peter,

    Ik heb mij gisteren ook verbaasd over dit prachtige beestje. Vlak achter brouwerij Brand in Wijlre heb ik een aantal paartjes gadegeslagen die over de Geul dartelden. Mijn eerste indruk was dat het om vlinders ging, maar toen de beestjes op een takje gingen zitten, zag ik duidelijk dat het een soort van libelles betrof. Met dank aan Jeroen ben ik tot de conclusie gekomen dat het bosbeekjuffers waren. Ik hoop dat de mensheid nog lang van deze prachtige creatuurtjes mag genieten.

    Jeroen en Peter, het ga jullie goed.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Pauw

  • marjan

    Hallo Jeroen, Peter en Rob,

    wat fijn dat ik tijdens mijn zoektocht naar deze wonderlijke libel-vlinder als eerste deze site tref. Want ja, ik heb me net ook staan vergapen aan dit bijzondere wezen, kwam ineens in mijn achtertuin langs in Nijmegen. Dank voor jullie schrijven! Geniet van alle moois buiten,

    zonnige groeten van Marjan

  • Michelle Smeekens

    Beste mensen,

    Vandaag was ik even verbaasd als jullie om dit bijzondere diertje te zien boven onze vijver in de achtertuin in het bosgebied bij Turnhout (B).

    Toch een wijd verbreide soort blijkbaar!

    Groet,

    Michelle