Te veel co2 in je bloed ? gevolgen ?

  • DontHaveOne

    Vragen :

    1. Wat gebeurt er met je lichaam als je teveel co2 in je bloed zit (een duidelijke overzicht ) ?

    2. Wat zijn de gevolgen van die veranderingen ?

    3. Wat heeft het te maken met de zintuigcellen in de halsslagader en de aorta ?

    4. Wat zijn de reactie van het ademcentrum , ademtempo en ademdiepte ?

    PLease I really need the answers for these questions , before that day comes !

  • L. de Boer

    Onderin de hersenen, de hersenstam, ligt het ademcentrum.

    Dit is gevoelig voor de (chemische) samenstelling van het bloed.

    De sterkste prikkel om te ademen is de hoeveelheid kooldioxyde ( CO2 ) in het bloed. Bij een stijging van CO2 in het bloed, krijg je een prikkel om dieper en sneller adem te halen, waardoor het teveel aan CO2 uit het bloed verwijderd wordt.

    De tweede prikkel voor de ademhaling is de zuurgraad van het bloed.

    Deze is normaal tussen de 7.34 en 7.45. Dit luistert heel nauw en wordt o.a. geregeld door zg. buffers, zoals bv. Nabicarbonaat ( NaHCO3) dat zich net zo makkelijk met zuren als basen kan binden en zo het evenwicht bewaart.

    Bij het verbranden van glucose komt kooldioxyde vrij:

    C6H12O6 + 6 O2 => 6 CO2 + 6 H2O + energie.

    Kooldioxyde en water reageren met elkaar, waarbij koolzuur ontstaat wat makkelijk uit elkaar valt, waarbij H+deeltjes vrijkomen:

    CO2 + H2O => H2CO3 => HCO3- + H+

    Dit wordt normaal uitgeademd. Als je de adem bewust inhoudt, stapelen de H+

    deeltjes zich op en wordt het bloed zuurder. Dit noemt men ‘respiratoire acidose’.

    Dit geeft een sterke prikkel aan het ademcentrum, waardoor je weer gaat ademhalen.

    De laatste ademhalingsprikkel is een tekort aan zuurstof (O2), maar dit gaat via de halsslagader en dat is weer een heel ander verhaal.

  • me!

    dankje! dit was precies wat ik zocht!

  • L.Roos

    Bij mij is een co2 waarde van 5 in mijn bloed geconstateerd, (volgens de huisarts is 0 normaal, is hier een schaal van bekend b.v. van 0 tot ………………….

    (ik ga zowiezo m.n rookgedrag aanpassen of stoppen. maar toch wel leuk om te weten, wij kan mij hiermee helpen, bijvoorbaat dank, Vr. Gr. L.Roos.

  • eveline rotsaert

    Geachte,

    Ik heb 29,3 Co2 in m'n bloed. Dit is het gevolg van hartfalen, 54j. Neem kredex en trileptol. Probeer ook twee keer per week een dubbeltje te tennissen. Fiets veel met m'n elektrische fiets en ga nu en dan stappen.

    Wat zijn de gevolgen van deze CO2. Kan ik er iets aan doen?

    Bedankt en groetjes,

    Eveline

  • Fien

    Iedereen houdt weleens zijn adem in, de een kan dat langer dan de ander, maar iedereen kan het. Op een gegeven moment ga je vanzelf weer ademhalen. Als je je adem inhoudt, neemt de hoeveelheid co2 in je bloed toe. In de uitleg hieronder is het co2 gehalte in het bloed te hoog.

    Het zintuig dat de hoeveelheid co2 in je lichaam waarneemt is de halsslagader, ook wel de aorta genoemd.(Zie linksonder) De halsslagader zet deze gegevens om in impulsen (toename). De impulsen gaan via gevoelszenuwen naar een speciale plek in je hersenen: het ademcentrum. Vervolgens reageert het ademcentrum door middel van extra activiteit. Het ademcentrum stuurt impulsen via bewegingszenuwen naar je ademhalingsspieren. Deze reageren snel. Je gaat sneller en dieper ademhalen en je ademtempo gaat omhoog. Hierdoor raakt je lichaam het teveel aan co2 kwijt. De hoeveelheid co2 daalt weer.

    Dit is een stukje uit mijn project, hopelijk heb je er wat aan.

    Liefs Fien

  • Maher

    Beste,

    ik heb een zoon van 7 maanden, die heeft CO2 te hoog tot 100, en die kan moeilijk ademen,

    kan dood zijn…,,??

    MVG

  • francine

    Ik zing graag, maar de zaal is laag en benauwd. Ik heb de volgende dag altijd hoofdpijn . ik heb ook neuropathie. Heb gegoogeld , en ontdekte samenhang neuropathie/ hoofdpijn te hoog co2 gehalte. wat kunt u mij nog vertellen hierover?

    GR,

    Francine.

  • angelique

    graag informatie

  • Johan Caffin

    Kan iemand mij deze vraag antwoorden. Kan een patient met COPD die zuurstof wordt gegeven, die bleef dagen aan een neus zuurstof buisje, daarvan ernstig gevolgen krijgen. De moeder van mijn vriendin werd opgenomen in Lyenburg ziekenhuis in Den Haag omdat ze zeer maagpijn had en heel benauwd was niks verder. In het ziekenhuis zegde ze dat haar hart en nieren niks mee mis was. Ze bleef een week in het ziekenhuis en naar en paar dagen werd ze echt verward ze was er niet mee bij en werd steeds slechter aan toe. Het lijkt dat ze in het einde in een coma zat. Ik vind het erg dat iemand met vertrouw het ziekenhuis in gaat en dat het lijkt dat ze niet voldoende aandacht kreeg van de verpleegers en artsen. In het komentaar van een verpleegster krijgt dat , “soms heeft ze wel heldere momenten”. alsof ze dement was, Ze was een vrouw die nuchter en bewust was van alles dat er aan de hand was, en een arts die zij, “Ja, ze heeft 20 procent zuur in haar bloed.” en deed verder niks. Hoe kan je in de long afdeling zitten en niet weten dat een patient met COPD niet te veel zuurstof mag hebben?