Te veel co2 in je bloed ? gevolgen ?

  • Johan Caffin

    Betreft mijn vraag over te veel zuurstof aan eimand geven met COPD. Het gevolg in het einde is dat de patient is overleden en ik vind dat het behandeling van haar was nalatig en afschuwelijk. Waarom???? Omdat ze 86 was???? Het Staff moet zich schaamen.

  • Margo

    Anonymous

    Vragen :

    1. Wat gebeurt er met je lichaam als je teveel co2 in je bloed zit (een duidelijke overzicht ) ?

    2. Wat zijn de gevolgen van die veranderingen ?

    3. Wat heeft het te maken met de zintuigcellen in de halsslagader en de aorta ?

    4. Wat zijn de reactie van het ademcentrum , ademtempo en ademdiepte ?

    PLease I really need the answers for these questions , before that day comes !

  • Margo

    Anonymous

    Kan iemand mij deze vraag antwoorden. Kan een patient met COPD die zuurstof wordt gegeven, die bleef dagen aan een neus zuurstof buisje, daarvan ernstig gevolgen krijgen. De moeder van mijn vriendin werd opgenomen in Lyenburg ziekenhuis in Den Haag omdat ze zeer maagpijn had en heel benauwd was niks verder. In het ziekenhuis zegde ze dat haar hart en nieren niks mee mis was. Ze bleef een week in het ziekenhuis en naar en paar dagen werd ze echt verward ze was er niet mee bij en werd steeds slechter aan toe. Het lijkt dat ze in het einde in een coma zat. Ik vind het erg dat iemand met vertrouw het ziekenhuis in gaat en dat het lijkt dat ze niet voldoende aandacht kreeg van de verpleegers en artsen. In het komentaar van een verpleegster krijgt dat , “soms heeft ze wel heldere momenten”. alsof ze dement was, Ze was een vrouw die nuchter en bewust was van alles dat er aan de hand was, en een arts die zij, “Ja, ze heeft 20 procent zuur in haar bloed.” en deed verder niks. Hoe kan je in de long afdeling zitten en niet weten dat een patient met COPD niet te veel zuurstof mag hebben?

    Heelaas kan ik je vraag niet beantwoorden maar wat je beschrijft hebben wij ook ervaren. Mijn moeder heeft op een revalidatieafdeling verbleven met COPD. Ook op deze afdeling was geen kennis. Zonder overleg en van de ene op ander dag heeft men de zuurstof van 1,5 lter naar 3 liter gezet. Daardoor is mijn moder anders gaan ademen en heeft het teveel CO2 niet kwijt gekunt. Dan daalt de saturatie. Normaal had mijn moeder tussen de 96 of 98 saturatie nu 5 weken achter elkaar zakte de saturatie naar zelfs 65 % in rust. door de te hooge zuurstof maakt je lichaam koolmonoxide aan waardoor je zelf vergiftigd. 5 weken heb ik gevraagd waaron de zuurstof zo hoog stond en waarom de saturatie zo laag kon zijn. Niemand die me hier op kon antwoorden. Tot mijn moeder in een coma is gekomen en ik uitleg kreeg van een logarts in het ziekenhuis. Helaas was de overlevingskans van mijn moeder 0% ze is overleden. Nu zeg ik niet dat mijn moeder met COPD een hoge overlevingskans zou hebben. Maar deze ontwetenheid moet toch niet kunnen. 5 weken lang ben ik van het kastje naar de muur gestuurd zelf onze eigen huisarts wist niets.Haar eigen longarts is op vakantie en mijn moeder moest een verwijzing hebben van de arts van de revalidatie afdeling en deze gaf de toestemming niet om mevrouw de arts het net nodig vond. wat voor leed en angst was ons gespaard gebleven als ik dit had geweten. Ik had een deur ingetrapt en mijn moeder meegenomen naar huis zodat haar eigen arts haar door kon verwijzen. Nu doet iedereen of er niet is gebeurd en ze aan COPD is overleden terwijl men toe heeft gekeken hoe haar lichaam haar vergiftigde en ik neem mezelf kwalijk dat ik niet een longarts bij zijn jas heb getrokken en naar mijn moeder heb gesleept. Dit is de zorg van Nederland schijf het maar naar een ander bordje. Niemand heeft tegen me gezegd mevrouw van COPD heb ik geen verstand je vertrouwd een arts op zijn kundigheid en als hij iets niet weet verwijst hij door daar zijn specalisten voor. Ik vindt me niet gehoord en ik vindt het diep treurig nog geen condolance bericht van de behandeldn arts ontvangen. Aan welke mensen worden wij overgeleverd als we ziek zijn.Onbegrijpelijk

  • brenda

    Stapelen van CO2 door gebruik zuurstof

    Bij sommige COPD-patiënten die therapeutisch zuurstof gebruiken ontwikkelt zich een toegenomen stapeling van CO2. Welk mechanisme hieraan ten grondslag ligt is nog niet zeker. Er zijn twee theorieën in omloop.

     

    Het ademhalingscentrum in de hersenen regelt de ademhalingsfrequentie en het respiratoir volume. Dit gebeurt in gezonde personen vooral op geleide van de CO2-concentratie in het bloed. Maar doordat het ademhalingscentrum van COPD-patiënten continu wordt blootgesteld aan hoge CO2-concentraties, wordt het minder gevoelig voor CO2 en levert de zuurstofconcentratie de belangrijkste sturing. Bij het toedienen van hoge concentraties zuurstof neemt de zuurstofconcentratie in het bloed toe en wordt het ademhalingscentrum minder geprikkeld of zelfs geremd, waardoor CO2 steeds verder stapelt.

     

    De alternatieve uitleg is dat bij COPD-patiënten met therapeutisch zuurstofgebruik de zieke longblaasjes relatief beter doorbloed raken dan de minder zieke longblaasjes. Als gevolg hiervan stroomt een groter deel van het bloed door de longblaasjes waar CO2 slechter wordt uitgewisseld, waardoor minder CO2 het lichaam verlaat.

    Post was bewerkt op 13-10-2017 09:15 door brenda

  • brenda

    De regeling van de ademhaling (ventilatie) vindt plaats door een samenspel tussen bepaalde chemosensoren (cellen die de samenstelling van het bloed kunnen meten), hersenen, het middenrif (diafragma) en de ademhalingsspieren waaronder de tussenribspieren. De ademhaling wordt voornamelijk geregeld via het koolstofdioxide-gehalte in het bloed, niet zoals vaak gedacht wordt via het zuurstof-gehalte. Wanneer het koolstofdioxide-gehalte (CO2) in het bloed te hoog wordt zenden de chemosensoren een seintje naar het ademhalingcentrum in de hersenen. Vanuit de hersenen gaat er via zenuwen een signaal richting het middenrif en ademhalingspieren om in te ademen. De spieren van de ribbenkast (tussenribspieren) spannen aan waardoor de borstkas omhoog komt (borstademhaling) en de inhoud van de borstkas toeneemt. Het middenrif spant ook aan en gaat naar onderen (buikademhaling). Hierdoor vermindert de druk in de borstholte en ontstaat er een vacuüm (onderdruk) in de longen. Dit vacuüm zorgt er voor dat lucht de longen ingezogen wordt. Zodra er ingeademd wordt stopt het ademhalingsstelsel met het afgeven van signalen. Vervolgens ontspannen het middenrif en de ribbenkast zich waardoor het middenrif weer omhoog en de ribbenkast omlaag gaat. Dit vergroot de druk in de longen waardoor de lucht uit de longen geperst wordt. De inhoud van de borstkas neemt hierbij weer af.

    Bij COPD-patiënten is de prikkel om te gaan ademhalen niet een te hoog koolstofdioxide-gehalte (CO2), maar een te laag zuurstof-gehalte (O2). Veranderingen in de longblaasjes bij COPD-ers zorgen ervoor dat ze niet meer alle lucht kunnen uitademen, hierdoor blijft ‘gebruikte lucht’ in de longen achter en neemt de hoeveelheid koolstofdioxide in de longen en dus ook in het bloed toe. Hierdoor raken de chemosensoren bij COPD'ers als het ware gewend aan het hoge koolstofdioxide gehalte en is deze prikkel niet meer bruikbaar. De ademprikkel komt in dit geval van een te laag zuurstof-gehalte in het bloed. Hierdoor kan het gevaarlijk zijn om mensen met COPD (veel) zuurstof te geven omdat dan de prikkel om adem te halen weg kan vallen.

     

  • Jesse

    Ihr Problem kann aus vielen Gründen auftreten. Dies kann falsche Ernährung, Stress oder einige versteckte Krankheiten sein. versuche was sie sagt und schau dir die Vorbereitungen an. Sie sind für die Behandlung, problematische Haut, und können auch bei Ihrem Problem helfen.