Wanneer genereert een licht-receptor een puls?

  • årvid

    Algemene werking van het oog is duidelijk: Wanneer licht op je netvlies valt, geven licht-receptoren (staafjes + kegeltjes) een puls die uiteindelijk door je hersenen kunnen worden waargenomen. Mijn vraag is nu eigenlijk of:

    1) ze een continu puls genereren wanneer er licht op blijft vallen?

    2) ze een puls genereren wanneer er voor een receptor de intensiteit veranderd, dus wanneer het beeld veranderd?

    Misschien lijkt de laatste raar, maar je maakt hem in praktijk ook niet mee aangezien je vrijwel altijd beweegt, en ook nog eens met je ogen knippert (allebei veranderingen van intensiteit)

    B.v.d. å

  • Tim Hulsen

    Ze genereren continu een puls. Als de receptoren alleen zouden reageren wanneer het beeld verandert, zou je, na een tijdje naar een stilstaand beeld te hebben gekeken, niets meer zien.

  • Ã¥rvid

    Daarom stelde ik de vraag ook eigenlijk. Het leek me een leuk idee dat je beeld langzaam uitdoofd, wanneer je perfect stil naar een beeld zou kijken voor een langere tijd. Misschien wel voornamelijk omdat het lastig te bewijzen is, denk ik (op cel-niveau lijkt het mij haast onmogelijk intenisiteitsverschillen te voorkomen). Maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben.

  • dirk 2xbellen

    ALs er niets verandert treedt er volgens mij habituatie op, en zie je inderdaad niks meer. Hebben ze geloof ik wel eens een experiment mee gedaan…

  • Carola van der Linden

    Hallo,

    Ik, Carola, zou graag wat meer willen weten over de werking van het oog. Met name over de werking avn de kegeltje en staafjes. De reden hiervan is mijn profielwerkstuk wat gaat over de invloed van gekleurde zonnebrillen op de verkeersveiligheid.

    bvd,

    Carola

  • Ron Marinussen

    Hoe komt het, dat je de baan van een kogeltje in een eclips ziet, als je voor 1 oog b.v. een zonnebril houdt? Reageren je hersenen langzamer bij minder licht? En hoe komt het dan dat je een eclips ziet? Hoe werkt dat?

  • Senta

    Hallo,

    Voor mijn po van biologie heb ik info nodig over het oog. Weet toevallig iemand of de biologische klok veranderingen ondervindt als er wordt veranderd van natuurlijk naar kunstmatig licht. De lichtintensiteit wordt daardoor minder. Heeft dit iets te maken met de stof staafjesrood (rodopsine)?

    Alvast bedankt.

    groetjes senta