vraagje

  • lilly

    waarom hebben we lichaamsbeharing?

    als het een restant van vroeger is, waarom wordt het dan niet minder?

  • Bas van Tiggelen

    Onze vroege voorouders waren veel meer behaard dan wij nu zijn. Deze vacht had meerdere functies, voornamelijk isolatie tegen kou en bescherming. Ook gingen de haren recht overeind staan bij gevaar (schrikreactie), waardoor iemand groter en angstaanjagender leek dan ie eigenlijk was. Ook nu we veel minder haar hebben (mannen wel meer dan vrouwen, vanwege de hormonen) hebben ze nog wel een functie die overgebleven is van vroeger, namelijk isolatie. Scheer je benen maar eens in de winter en merk het verschil… Ook gaan onze haren nog steeds overeind staan bij kou (staande haren creëren een dikkere luchtlaag tussen de haren waardoor meer warmte wordt vastgehouden) en als we erg schrikken of bang zijn. Dit laatste heeft tegenwoordig echter voor zover ik kan bedenken geen functie meer en is dus blijkbaar een restant van vroeger.

  • lilly

    dank je voor het antwoord

    het is toch wel raar dat we nog behaard zijn nu we kleren hebben om ons warm te houden

    ik zal het haar op mijn benen es wat langer laten staan in de winter om te zien of het helpt ;-)

    waarom hebben mannen eigenlijk meer beharing? dat moet toch ook een nut hebben

  • Bas van Tiggelen

    Relatief gezien lopen we nog maar erg kort in kleding rond, waardoor de evolutie nog geen tijd heeft gehad om het lichaam compleet haarloos te maken. Bovendien vallen sommige vrouwen op erg behaarde mannen waardoor er ook niet echt sprake is van natuurlijke selectie. Dit laatste is er misschien ook wel de oorzaak van dat mannen in principe meer haar hebben, samen met het feit dat mannen juist vooral op onbehaarde vrouwen vallen… (Maar dit is slechts speculatie hoor, niet bedoeld om behaarde vrouwen het leven zuur te maken :))

    Overigens, Desmond Morris heeft over dit onderwerp heel veel geschreven, bijvoorbeeld in het boek “De naakte aap”. Waarschijnlijk levert dit nog veel meer informatie op. Zo schijnt beharing ook het nodige van doen te hebben met onze weerstand in water, omdat we mogelijk van oorsprong waterdieren zijn.

  • Edokan

    Hallo,

    Heb eigenlijk niet zo véél tijd en zal zeer kort reageren op je vraag, betreft beharing bij mannen.

    Wel waarom mannen meer behaard zijn dan vrouwen is toe te schrijven aan de mannelijke hormoon testosteron.

    Zo hebben “bejaarde” vrouwen met hormonale problemen ook vrij véél beharing dan een doorsnee vrouw.

    Hoop dat je iets mee bent.

    Doei.Bas van Tiggelen schreef:

    >

    > Relatief gezien lopen we nog maar erg kort in kleding rond,

    > waardoor de evolutie nog geen tijd heeft gehad om het lichaam

    > compleet haarloos te maken. Bovendien vallen sommige vrouwen

    > op erg behaarde mannen waardoor er ook niet echt sprake is

    > van natuurlijke selectie. Dit laatste is er misschien ook wel

    > de oorzaak van dat mannen in principe meer haar hebben, samen

    > met het feit dat mannen juist vooral op onbehaarde vrouwen

    > vallen… (Maar dit is slechts speculatie hoor, niet bedoeld

    > om behaarde vrouwen het leven zuur te maken :))

    > Overigens, Desmond Morris heeft over dit onderwerp heel veel

    > geschreven, bijvoorbeeld in het boek “De naakte aap”.

    > Waarschijnlijk levert dit nog veel meer informatie op. Zo

    > schijnt beharing ook het nodige van doen te hebben met onze

    > weerstand in water, omdat we mogelijk van oorsprong

    > waterdieren zijn.

  • Bas van Tiggelen

    Klopt, maar dat was niet zo zeer de vraag waar het hier om ging…

  • Edokan

    Hallo Bas,

    Zeg neem me niet kwalijk mijn reactie was eigenlijk voor een andere bedoeld :)

    Doei

    Bas van Tiggelen schreef:

    >

    > Klopt, maar dat was niet zo zeer de vraag waar het hier om

    > ging…

  • Ilse

    hallo,

    Ik moet een werkstuk maken en ik wil het houden over een zeepaardje. Om precieserr te zijn een Dwergzeepaardje. Heeft u daar informatie over? Wilt u me alstublieft helpen?

    Alvast bedankt!

    groetjes Ilse

  • Tim Hulsen

    Nou, met zo'n naam moet je toch geen moeite hebben om iets te vinden, he ;-)

    Maar kijk maar eens op http://www.google.com/search?hl=nl&q=dwergzeepaardje

    Of zoek eens naar Hippocampus bargibanti, dat is de wetenschappelijke naam van het dwergzeepaardje.