effect van demi-water op het menselijk lichaam

  • Bas Rutgers

    Op mijn werk hebben we sinds kort een “aqua system” water apparaat.

    Toen we het boekje lazen dat erbij zat zagen dat het water in de tank is ontdaan van zo angeveer alle mineralen en zouten zie erin zitten. Het zal geen demi-water zijn maar we vroegen ons toch af of dit wel goed is voor het menselijk lichaam. Aangezien volledig onthard water aggresief is en immers ook de waterleidingen beschadigd. Als iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft, alvast bedankt.

  • Bas van Tiggelen

    Ik moet zeggen dat ik dit verhaal nooit eerder heb gehoord… Het lijkt mij erg vreemd dat demi-water schadelijk zou zijn. Hoe kom je daar bij? Daarnaast weet ik niet precies wat voor systeem je bedoelt, is het voor drinkwater of ergens anders voor? Als het water bedoeld is als drinkwater dan is het volgens mij niet schadelijk maar ook zeker niet gezonder dan gewoon drinkwater. De zouten en mineralen zijn namelijk juist de stoffen die de smaak maar vooral het gezonde effect van water veroorzaken. Sterker nog: je kan eigenlijk niet zonder de mineralen die in het gewone drinkwater zitten.

  • Bas Rutgers

    Aqua heeft van die water tanks die je op kantoor neer kunt zetten als drinkwatertap.

    Hierin zit water dat volgens aqua het zuiverste water is dat er bestaat.

    drinkwater moet minimaal een hardheid hebben van 8,4 °D (graden duitstehardheid), dit is wettelijk vastgelegd. Maar is dit om technische redenen of om biologische (biochemiche) redenen?

    Dat is misschien meer de vraag waar ik antwoordt op zoek. Wanneer het antwoord is dat er inderdaad om een biologische reden is, dan zou ik graag willen weten wat er dan met het spijsverteringskanaal gebeurd.

    Ik ben overigens (trainee) installatie technicus van beroep dus heb ik geen biologische achtergrond waar ik uit kan putten, behalve de lessen op de havo, 8 op mijn eindlijst :o)Bas van Tiggelen schreef:

    >

    > Ik moet zeggen dat ik dit verhaal nooit eerder heb gehoord…

    > Het lijkt mij erg vreemd dat demi-water schadelijk zou zijn.

    > Hoe kom je daar bij? Daarnaast weet ik niet precies wat voor

    > systeem je bedoelt, is het voor drinkwater of ergens anders

    > voor? Als het water bedoeld is als drinkwater dan is het

    > volgens mij niet schadelijk maar ook zeker niet gezonder dan

    > gewoon drinkwater. De zouten en mineralen zijn namelijk juist

    > de stoffen die de smaak maar vooral het gezonde effect van

    > water veroorzaken. Sterker nog: je kan eigenlijk niet zonder

    > de mineralen die in het gewone drinkwater zitten.

  • Bert

    In je oorspronkelijke mail schreef je dat dat water waterleidingsbuizen aantast, dat is helemaal niet zo raar, als je weet dat wij bv fruitsap drinken en citroensap, wat veel corrosiever is op leidingbuizen.

    Ons lichaam kan gemakkelijk zure en basische oplossingen verteren omdat wij (wat buizen niet hebben) een buffersysteem in ons lichaam hebben: als zure vloeistoffen in ons lichaam komen dan zal ons lichaam daarop reageren door basische stoffen aan te maken (in dit geval tripsine).

    Wat ik eerder las dat wij onze mineralen rechtstreeks uit water moeten halen is niet helemaal correct, het is inderdaad wel een bron, maar de meeste minerealen halen we onrechtstreeks uit water: nl door vruchten te eten, of brood, of …

    dus dat water dat bovengenoemde firma levert is helemaal niet schadelijk voor ons lichaam, het is een fabeltje dat je geen gedemineraliseerd water (voor bv strijkijzers) mag drinken, dit heeft helemaal geen effect op ons lichaam.

    Dus drink maar rustig verder van u waterbron (die trouwens grondig getest is voor die op de markt werd gebracht)!

    mvg

    Bert Dannau (1ste kan geneeskunde)

    webmaster Biologieweb

    –bezoek mijn site op http://go.to/biologieweb–