vacatures biologie onderwijs

• Judith

Hallo allemaal

Dit jaar studeer ik af als leerkracht basisonderwijs, ik wil verder leren en heb daarvoor een stage/werkplaats nodig. Deze zoek ik op een middelbare school voor het vak biologie/ natuuronderwijs met ingang van september 2002. Daarvoor mag natuurlijk ook!! helaas heb ik dan nog geen onderwijs als leerkracht biologie genoten. Ervaringen in het lesgeven heb ik dan wel!

ik hoop dat een van jullie mij kan helpen

mvg

Judith

• Bas van Tiggelen

Als ik het goed begrijp wil je dus zonder enige biologische opleiding al een stage doen als biologiedocent? Dit lijkt mij niet kunnen, je zal toch eerst minstens een jaar de lerarenopleiding in die richting moeten volgen om echt voor de klas te kunnen staan op een middelbare school. Dat vereist namelijk een gedegen kennis, en dus zeker niet alleen ervaring met lesgeven…

• Robin Kamperman

Het lijkt mij ook heel sterk dat dat zo kan als niet biologisch onderlegde docent. En als dit wel mogelijk zou zijn, wil ik hier graag meer over horen, want dan kan iedereen met een pedagogische achtergrond elk vak geven wat hij/zij leuk vindt, zonder daarvoor over de specifieke kennis te bezitten en dat is wel een afbreuk aan ons mooie vak. Ik wens je verder wel succes Judith met het vinden van een stageplaats, want doceren is nu eenmaal een mooi vak.

• Yljas

Hoi,

Helaas is het zo dat in principe een groot gedeelte van de docenten bekwaam, doch onbevoegd les aan het geven is. Elke eerstegraads docent wordt in principe geacht les te kunnen geven in elk vak in de onderbouw.

Zelf heb ik slechts tijdens m'n stagejaar biologie gegeven. Na mijn afstuderen heb ik wel verzorging gegeven, naast informatiekunde en informatica, maar nimmer meer biologie. Voor verzorging bestaat een opleiding, maar er waren niet voldoende docenten om dit te geven. Voor informatiekunde bestaat geen opleiding, waardoor enthousiaste (computer)nerds zoals ik die lessen mogen geven. Beide vakken zijn onderbouwvakken, waardoor je als eerstegraads docent deze vakken mag geven. Informatica ben ik gaan geven vanaf de dag van invoering van het vak op scholen. De eerste vijf jaar dat een vak gegeven wordt mogen bekwame docenten het vak geven, terwijl zij de omscholingscursus volgen. Dat was in mijn geval ten dele het verhaal. Ik gaf wel les, maar omdat een oudere ervaren docent de opleiding al volgde, mocht ik die niet meer volgen.

Strekking van het verhaal is dus dat er docenten zijn zonder biologische achtergrond die toch biologie mogen geven. Gelukkig zijn er zoveel eerste- en tweedegraads biologen, dat het met biologie wel los zal lopen. Maar er zijn vakken - Duits, Wiskunde - waar de nood hoog is. Wie mag die ‘mooie’ vakken gaan geven?

Yljas

webmaster Vereniging El Houda

www.elhouda.nl