neuronen

• Annemiek

Wie kan mij duidelijk uitleggen hoe een neuron nou eigenlijk werkt, want van mijn biologieboek en docent word ik niet veel wijzer…(dit gaat dus over het zenuwstelsel) Alvast bedankt, Annemiek

• Bas van Tiggelen

Ik weet niet in welke klas je zit en dus op welk niveau je het graag uitgelegd wilt krijgen, maar ik zal proberen de basis duidelijk te maken.

Een neuron is een zenuwcel. De functie van zenuwcellen is de overdracht van prikkels (impulsen), in feite elektrische stroompjes, van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel in het lichaam. Vergelijk ze maar een beetje met stroomdraden. Je hebt verschillende typen zenuwcellen, maar de basis van de bouw en werking van deze cellen is vergelijkbaar. Een prototype zenuwcel bestaat uit onderdelen om prikkels van bijvoorbeeld andere zenuwcellen te ontvangen (de dendrieten), een cellichaam (waar de kern e.d. ligt en de stofwisseling plaatsvindt), en een gedeelte dat de ontvangen prikkels verder kan geleiden (het axon). Dit axon kan heel lang zijn (tot wel een meter!) en heeft aan zijn uiteinde een aantal uitlopers die in contact staan met de dendrieten van een of meer andere zenuwcellen. Op deze manier kan een prikkel van de ene naar de andere cel worden overgedragen en van die cel weer naar de volgende cel enz. Zo kan een heel netwerk ontstaan.

Hoe de prikkels precies ontstaan en hoe ze worden voortgeleid is een apart en lang verhaal. Als dit hetgene is wat je niet snapt dan kan ik je beter aanraden om toch maar naar je docent te stappen, omdat het nogal moeilijk is om dat puur via tekst uit te leggen. Ik heb helaas ook geen goede website kunnen vinden in het Nederlands, maar misschien kan je dat zelf ook nog even proberen. Succes in elk geval.

• Annemiek

Hardstikke bedankt Bas!!! Het is nu inderdaad een stuk duidelijker. Ik zit trouwens in het 4e jaar (vwo) Ik denk dat ik nu wel weer een heel stuk vooruit kan…

Groetjes, Annemiek