Vraag

• henk

http://www.geocities.com/cydoniaanais/sheepscircle.htm

ik weet niet of schapen vaker de gewoonte hebben om in cirkels te lopen? Wie kan me dit vertellen? Naast graancirkels nu ook schaapcirkels. Stoor je niet aan mijn eigen interpretaties erbij.

henk

• henk

http://ufotv.tripod.com/COSMICCONNECTION/id27.html

de originele site, want er zaten copyrights op, de vorige haal ik weg

• Tim Hulsen (beheerder)

Daar hebben we Henk weer. De enige persoon in een jaar tijd van wie ik de threads heb moeten verwijderen omdat hij er zoveel opstartte dat het het hele prikbord ging beheersen (zie ook het wetenschap-prikbord: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=407&i=306&t=306&v=f).

Henk, ik laat deze staan als je belooft het bij deze ene te laten voor wat betreft in-een-kring-staande schapen en andere alien-praktijken. En als je het met-urls-smijten een beetje in toom houdt.

Over de foto: wie zegt dat die schapen uit zichzelf in cirkels rondlopen?

Als het nou een film was geweest, had het nog enige geloofwaardigheid gehad. Nu vraag ik me zelfs af of het wel schapen zijn, en geen stenen. Zijn het met opzet zulke kleine foto's???

Misschien kun je zelf proberen om op een wetenschappelijke manier te onderbouwen waarom je schaapcirkels in verband brengt met het buitenaardse (want dat bedoel je toch, nietwaar?). Ik kan het namelijk absoluut niet.

En ik heb toch echt mijn best gedaan; heb zelfs een publicatie gevonden, op http://www.science-frontiers.com/sf064/sf064b06.htm (overigens al uit 1989). De mogelijke verklaringen die ze daar geven, is dat diezelfde wervelwinden die graancirkels hebben gecreerd, de schapen ook in een cirkel doen staan. Of de schapen moeten zich bedreigd hebben gevoeld en gaan daarom in een cirkel staan. Allemaal erg hypothetisch. Maar in ieder geval waarschijnlijker dan dat het iets te maken heeft met buitenaards leven.

Voorlopig wacht ik dus maar op echt bewijs. Probeer me eerst maar eens te overtuigen dat die schapen op eigen houtje in een kringetje zijn gaan staan. Als je dat voor elkaar krijgt, zal ik er echt serieus over gaan nadenken.

En dit keer geen e-mails sturen a.u.b.

• Tim Hulsen

Of probeer het schapen-prikbord: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=982

• henk

hee tim pleur op, ik stel een fatsoenlijke vraag en als je je niet

aangesproken voelt ben je niet verplicht om te antwoorden. Ik beloof niets

en als je de link ervan af wilt halen moet je dat maar doen. Andere

wetenschappers zijn er wel serieus mee bezig behalve de eeuwige zanikpit

Tim. Volgens mij moet jij helemaal geen sites beheren. En nog wat, ik heb

altijd geprobeerd om beleefd tegen je te blijven maar ik heb mijn buik vol

van jou en laat me echt niet de les lezen hoor. Dikke kus, henk

• Tim Hulsen

Waarom reageer je nou zo gepikeerd? Ik scheld nergens hoor!

Ik ben de enige die weet wat je allemaal in die e-mails hebt geschreven de vorige keer.

Aangezien ik de beheerder hier ben, behoud ik mij het recht voor om je thread tot één te beperken. Mag ik misschien?

Wetenschappelijke argumenten, Henk. Dat is het enige wat ik vraag. En geen zielige ‘pleur op’ reacties.

• henk

we kunne wel gaan schelden maar daar heb ik geen zin in, ajuus

• Tim Hulsen

Nogmaals, ik scheld nergens. Maar voel je niet verplicht deze thread voort te zetten.

Misschien heeft iemand anders wel goede argumenten over de schapencirkels?

• henk

Ik kom hier juist om een eventueel wetenschappelijk antwoord te krijgen op dit fenomeen dat ik naar het UFO-forum kan sturen. Niet dat ufo's niet wetenschappelijk zijn overigens. Het is wel frappant dat het eerste waar je mee op de proppen komt uitgerekend de Frontier is, was nog niet eens in me opgekomen. Wel een slechte zaak dat je de wetenschap tekort doet door over wervelwinden en stenen te beginnen. Waar komen die wervelwinden dan opeens massaal vandaan? Misschien heeft iemand wel schapenbrokken in een cirkel gestrooid en de schapen ingefluisterd dat ze op de foto moeten, maar gekker moet het niet worden. Ik kreeg trouwens een mail van de fotograaf zelf.

• Tim Hulsen

Goed, op deze normale toon wil ik wel met je discussieren.

UFO's zijn niet wetenschappelijk.

Een van de regels voor het opstellen van een wetenschappelijke hypothese is, dat deze altijd verifieerbaar moet zijn, d.w.z. er moet een methode bestaan waarmee kan worden vastgesteld of de hypothese waar is of niet.

Lees hiervoor maar eens http://ruls01.fsw.leidenuniv.nl/www/w3_cuanmet/jaar1/Methodologie/lecture4.htm

Voor zover ik bestaat er nog geen methode voor het aantonen van UFO's in onze atmosfeer. En als die er wel zou zijn, heeft deze kennelijk nog niets opgeleverd…

Dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat UFO's zeker niet bestaan. Het bestaan van een God is niet wetenschappelijk te bewijzen, maar je hoort mij niet zeggen dat alle gelovigen idioten zijn. Er valt alleen niets wetenschappelijks over te zeggen.

De wervelwinden zijn in dit opzicht een stuk beter te onderzoeken. Maar naar mijn weten heeft niemand dit ook echt daadwerkelijk gedaan. Nou is de vraag: waarom is dat nou? Je zou toch zeggen dat dit dan een uniek meteorologisch verschijnsel zou zijn…

Daarom lijkt mij deze foto nou gewoon oplichterij. Iemand die geobsedeerd is door buitenaardse verschijnselen, maar geen bewijzen vindt, kan wel eens dit soort dingen gaan uithalen. Kan ik mij zo voorstellen. Ben benieuwd wat die fotograaf precies te zeggen heeft.

Rest mij je te wijzen op Occam's Razor theorem, een veelvuldig gebruikt principe. Deze gaat ervan uit dat van alle mogelijke verklaringen voor een verschijnsel, de simpelste de beste is.

Daarom is het voor wetenschappers altijd erg moelijk te begrijpen dat bij graancirkels (en ja, ook schapencirkels) meteen een hoop figuren opstaan die zeggen dat het wel met buitenaardse wezens te maken moet hebben. Terwijl er misschien wel of tien of twintig verklaringen zijn die een stuk simpeler en dus aannemelijker zijn.