ik zou graag jullie mening willen over de volgende vraag/stelling
Wat is de plaats van de biologie binnen de natuurwetenschappen??
Alvast bedankt,
Qon
Het simpelste antwoord lijkt mij: de natuurwetenschappen kunnen niet zonder de biologie en biologie kan niet zonder de natuurwetenschappen. Elke (natuur)wetenschap heeft zijn eigen specifieke onderzoeksterreinen, die alleen binnen die wetenschap onderzocht kunnen worden. Daarnaast zijn er vele vakgebieden die meer of minder overlap vertonen met andere wetenschappen, zodat veel wetenschappen niet op zichzelf kunnen bestaan. Zo ook binnen de biologie. Dit is een zeer brede wetenschap die vakgebieden omvat van de ecologie tot de moleculaire biologie. Vroeger stonden de vakgebieden veel meer op zichzelf dan nu. Tegenwoordig kan de ecologie nauwelijks meer zonder de kennis van de moleculaire biologie, al is dit andersom veel minder het geval. Maar de moleculaire biologie kan weer niet zonder de kennis van de andere natuurwetenschappen, zoals met name de scheikunde (biochemie) en ook de natuurkunde (biofysica). De grens tussen deze wetenschappen wordt steeds vager. Dat merk je al aan het feit dat je zowel in de biologie als in de scheikunde kunt afstuderen als biochemicus, en zelfs als bioloog in de biofysica terecht kunt komen. Ook binnen andere wetenschappen tref je veel overlap aan tussen verschillende disciplines. Wat betreft de biologie gaat deze wetenschap een steeds grotere rol spelen in bepaalde vakgebieden van de sterrenkunde, zoals met name het zoeken naar buitenaards leven.
Ik heb het nog niet over de wiskunde gehad, maar het mag duidelijk zijn dat deze wetenschap een belangrijke basis is voor de andere wetenschappen.
Dan heb je ook nog de bio-informatica, die steeds belangrijker gaat worden. En wat dacht je van de psychologie, die meer en meer gebruik gaat maken van biologische methoden en technieken? De toenemende verbreding van de wetenschappen leidt tot steeds grotere overlapgebieden. En dit heeft zo zijn voor- en zijn nadelen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?