Waarom kunnen negers zo hard lopen?

• jos

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en vraag me af waarom negers harder en langer kunnen lopen dan blanken. Weet iemand waar dit aan ligt? Ik hoop op een spoedig antwoord.

Als beloning voor een antwoord ontvang E 5.00 (vermeld wel even je gironummer)

Gegroet,

Jos

• Tim Hulsen

Een mooie uiteenzetting over dit onderwerp is te vinden op:

http://www.jonentine.com/reviews/Daily_Express_9_8_2000.htm

De voornaamste reden zou zijn dat negers gemiddeld genomen een hogere testosteronproductie hebben, en dus sterkere spieren.

Vooral bij Noord- en Oost-Afrikaanse atleten schijnen de spieren in de benen erg goed ontwikkeld te zijn.

Tevens hebben deze mensen door hun vaak moeilijke achtergrond een uitstekende mentaliteit, waarmee ze het ver kunnen schoppen in de atletiekwereld.

Als je tevreden bent: giro 6754249 ;)

• Alex

De volgende link gaat naar de website van het programma noorderlicht. Het gaat over een onderzoek naar Keniaanse hardlopers. Het zijn met name Ethiopiers en Kenianen van een bepaalde stam die extreem goed kunnen lopen.

De pagina bevat ook enkele verdere links o.a. naar het Deense instituut dat het onderzoek heeft uitgevoerd.

De tip is gratis!

groet,

Alex

• Alex

http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+2848322+3855404+6882829

• Florieke

Hallo,

Ik heb dit ooit op tv gezien (waarschijnlijk is dit hetzelfde wat alex bedoelt). Het schijnt zo te zijn dat ze een niet zo'n grote volume van het onderbeen hebben, waardoor ze minder weerstand hebben. Er is een heel experiment mee gedaan, maar ik geloof dat dat het programma van Alex is. Veel succes!!

• Raf

Ik ga dat even proberen uit te leggen: We moeten eerst en vooral zien naar hun leefomstandigheden: Zwarte mensen, want negers aanzien zij als een scheldnaam, zijn het van kindsaf aan gewoon om te moeten vechten om te overleven. (Ik heb het met mijn eigen ogen gezien) Ze kunnen als kinderen van 8 jaar sneller lopen als een gemiddelde 15-jarige Europeaan. Hun lichaam is daar dus van kleinds af aan op gebouwd. Ze kennen ook geen vervoer en winkels, ze zijn dus verplicht van jongs af aan elke afstand te wandelen, of al spelend te lopen, wat natuurlijk met zich mee brengt dat ze reeds van jongs af aan hun benen gebruiken, daar waar de Westerling kruipt, voort geduwt wordt, gedragen wordt en allerlei andere manieren zijn benen spaart. Ook heeft het natuurlijk puur biologisch te maken met het feit dat zij enkel vruchten en af en toe vlees eten, dat wat ze in het woud vinden. Dit lijkt prehistorisch, maar zo is het jammerlijk genoeg nog in deze tijden. Het brengt met zich mee dat zij weinig of geen slechte stoffen in hun lichaam krijgen: bier, vetten, suikergoed. Westerlingen gebruiken dit wel, zij kennen het amper, zeker de jonge generatie. De generatie die al bekender is, zal het nu ook wel kennen van hun talloze wedstrijden, maar daarvoor hadden ook zij het nog niet gezien. Hun lichaam is dus meer clean als dat van elke blanke. Geen vetten, geen overbodige suikers,… De kracht op hun knieen is dus ook kleiner, want ze hebben in hun lichaam enkel het broodnodige zitten, als je snapt wat ik bedoel. Ze moeten dus minder krachten verspelen wegens hun lichaamsomvang. Puur biologisch heeft het ook nog eens met de ademhaling te maken: Celademhaling is een reactie waarbij suiker wordt omgezet in energie (meer nader bepaald is deze energie terug te vinden in ATP’s). Het neemt een tijdje in beslag om suiker (C6H12O6) om te zetten naar energie. Deze reactie is exotherm, wat wil zeggen dat er warmte vrijkomt tijdens deze reactie. Nu is aan de evenaar de temperatuur natuurlijk hoger dan op de andere plaatsen van de wereld (gemiddeld 27° over het ganse jaar, als ik mij niet vergis, maar in feite een pak warmer) Zwarte mensen, of mensen die trainen in die gebieden zijn dus gewend om te trainen in omstandigheden van hitte. Wat normaal een exotherme reactie tegenhoudt, maar hun lichaam is hieraan reeds in kleine maten aangepast. Als zulke mensen dan afzakken naar het Noorden, is de temperatuur lager, wat deze reactie zal stimuleren, en ze komen dus in goede omstandigheden terecht. Ook heeft het te maken met het feit dat als zij trainen, zij trainen op plateau’s en hogere plaatsen als waar de wedstrijden gelopen worden. In deze hoge plaatsen is de luchtdruk lager en de O2 in de lucht dus ook tevens lager. Hun lichaam is hierop voorzien door vele eiwitten (hemoglobine) aan te maken om zo de weinige luchtmoleculen te recupereren. Als ze dus weer afzakken, komen ze in plaatsen met meer O2, maar met hetzelfde aantal hemoglobine, waardoor ze dus ook meer kunnen opnemen (cfr vroegere atleten deden aan bloeddoping). Al deze factoren samen zijn –volgens mij- de oorzaak waarom deze mensen beter presteren als hun blanke collega’s. Als je graag nog meer informatie hebt over de omzetting van suiker naar energie, geef je maar een seintje, dat kan ik dan nog wel doorsturen, maar dat zou wat onduidelijk zijn ivm coefficienten en exponenten. Ik hoop je hier mede van dienst te zijn, ik ben Belg en heb dus geen Giro :-s :-( maar goed

• Flesjewater

Ik heb dat progamma inderdaad ook gezien! Het was interessant! Het lag inderdaad aan het volume van het onderbeen van de Afrikanen…

• mariska

jha waaromm kunnen negers zo hard lopen????????????????????Raf schreef:

>

> Ik ga dat even proberen uit te leggen: We moeten eerst en

> vooral zien naar hun leefomstandigheden: Zwarte mensen, want

> negers aanzien zij als een scheldnaam, zijn het van kindsaf

> aan gewoon om te moeten vechten om te overleven. (Ik heb het

> met mijn eigen ogen gezien) Ze kunnen als kinderen van 8

> jaar sneller lopen als een gemiddelde 15-jarige Europeaan.

> Hun lichaam is daar dus van kleinds af aan op gebouwd. Ze

> kennen ook geen vervoer en winkels, ze zijn dus verplicht van

> jongs af aan elke afstand te wandelen, of al spelend te

> lopen, wat natuurlijk met zich mee brengt dat ze reeds van

> jongs af aan hun benen gebruiken, daar waar de Westerling

> kruipt, voort geduwt wordt, gedragen wordt en allerlei andere

> manieren zijn benen spaart. Ook heeft het natuurlijk puur

> biologisch te maken met het feit dat zij enkel vruchten en af

> en toe vlees eten, dat wat ze in het woud vinden. Dit lijkt

> prehistorisch, maar zo is het jammerlijk genoeg nog in deze

> tijden. Het brengt met zich mee dat zij weinig of geen

> slechte stoffen in hun lichaam krijgen: bier, vetten,