Rol van het DNA in organen...

• Kream

Hallo mensen, ik heb een vraagje… Ik moet samen met een klasgenoot werken aan ons profielwerkstuk dat gaat over DNA. Nu moet ik een deelvraag verwerken met de vraag: Welke rol speelt DNA in organen? Nu heb ik echt overal op internet gekeken over dit onderwerp, maar kan helaas niks specifieks vinden.

Nu hoopte ik dat er misschien iemand is die over dit onderwerp een informatieve site kent, of dat iemand misschien zelf informatie erover heeft.

Alvast bedankt!

Kream

• Miranda

Hoi Kream,

Wat wil je precies weten?

Een orgaan is immers ook maar een verzameling cellen. Wil je weten hoe in het DNA is vastgelegd dat die cellen een orgaan vormen, of wil je weten hoe het DNA in het orgaan functioneert (productie van bepaalde eiwitten)?

Als je meer over het eerste onderwep wil weten, dan moet je gaan zoeken in de embryologie (er is veel informatie beschikbaar over de ontwikkeling van mensen, maar ook van insecten (Drosophila, het fruitvliegje) of bijvoorbeeld kippen). Dit moet je met een zoekmachine op internet (zoals Google) terug kunnen vinden. Verder kun je eens bij universiteiten kijken, stel je vraag bij de biologie faculteit, of de vakgroep (embryologie, endocrinologie (hormonenleer), ontwikkelingsbiologie, etc.).

Voor het tweede onderwerp, zul je denk ik bij medische universiteiten moeten gaan kijken of in medische tijdschriften (wetenschappelijke tijdschriften, waar wetenschappers hun onderzoek in publiceren, deze zijn meestal wel in het wetenschappelijk Engels, dus misschien moeilijk te lezen voor “leken”). Waarschijnlijk is er ook wel informatie op internet te vinden. Bijvoorbeeld het Humane Genome Project, een mega-project waarin men probeert om samen het menselijk DNA te ontrafelen. Daar is vast een website van en ongetwijfeld ook diverse links naar relevante informatie.

En tot slot kun je ook eens de bibliotheek in duiken, voor meer informatie. Ook een goede is een universitaire boekhandel, daar hebben ze dus boeken die studenten moeten gebruiken tijdens hun studie biologie of geneeskunde. Bijvoorbeeld de VU-boekhandel in Amsterdam, maar andere universiteiten zullen ook zoiets hebben.

Als je nog meer vragen hebt, dan zie ik het wel. Ik kan misschien nog eens in mijn boekenkast kijken voor wat leerboeken.

Groeten Miranda