Bacterieen op voedingsmiddelen

• Bert

Wij zijn van het chr scholengemeenschap het streek. En we zijn op zoek op het antwoord van onze vraag: welke bacterien verzamelen zich op voedingsmiddelen te weten ontbijtkoek, brood en vlees. En waarom ontstaan op vlees de meeste? En hoe komen ze daar op in een gesloten bakje?

bij voorbaat dank

bert

• Miranda

Hoi Bert,

Welke bacteriën zich precies op welke voedingsmiddelen bevinden weet ik niet. Waarom denk je dat er op vlees meer bacteriën zitten dan op de andere voedingsmiddelen? Ik zou niet kunnen zeggen dat het zo is. Het lijkt misschien zo, omdat je het op het vlees eerder ziet/ruikt.

Het zijn waarschijnlijk wel verschillende soorten bacteriën, vlees is nu eenmaal anders dan brood en ontbijtkoek. Dat betekent dat er ook ander bacteriën op af komen.

Waar bacteriën vandaan komen is heel simpel, die bevinden zich in de lucht en eigenlijk overal om ons heen. Dus ook in de lucht van het afgesloten bakje, natuurlijk sluit je het geheel af, waardoor er geen verse lucht (dus verse bacteriën) bij komen, maar er zit volgens mij al voldoende in het bakje. Ook op de producten zelf zitten bacteriën. Dat is ook de reden waarom het eten van rauw vlees gevaarlijk kan zijn, er zitten nog bacteriën op die ons ziek kunnen maken. Na het bakken (op een hoge temperatuur) gaan de meeste bacteriën dood en worden we er ook niet ziek van.

Vlees bevat ook redelijk wat vocht en meestal zijn vochtige omstandigheden beter voor bacteriegroei. Denk aan gedroogde etenswaren, die je heel lang kunt bewaren. Of het inmaken van fruit (suiker), of vis (zout), dit voorkomt ook bederven. En ander punt is warmte, een graad of 30 is ideaal voor de meeste bacteriën, dan groeien ze snel. Denk maar aan de koelkast en vriezer. Overigens bestaan er veel duizenden soorten bacteriën. En je komt ze op alle plekken in de wereld tegen: bij extreem hoge en lage temperaturen, bij extreem hoge en lage pH (zuurgraad). Over

Eten kan trouwens ook bederven door schimmelgroei (paddestoelen), schimmels houden ook van vochtige omstandigheden.

Ik weet niet of je nu echt een antwoord hebt gekregen op je vragen, maar goed, dit is wat ik je kan vertellen.

Groeten Miranda