Wat allemaal?

• Tommy

Diere en natuur vind ik het boeinste van op de wereld, ik ben er altijd al door gefascineerd, ik ben op het punt om verder te studeren, maar nu is mijn vraag, wat kun je allemaal voor beroep doen als je voor biologie hebt gestudeerd?

• Tim Hulsen

Het grote voordeel dat Biologen hebben is dat ze vrij breed zijn opgeleid, waardoor ze op allerlei gebieden zijn in te zetten.

Een groot deel van de biologen gaat het onderzoek in, bij de universiteit, bij een ziekenhuis of bij een bedrijf. Maar je kunt ook leraar worden, wetenschapsjournalist, enz. enz.

Een aantal mensen kiest ook voor een beroep buiten de biologie, bijvoorbeeld in de IT.

Kijk hier eens verder:

http://www.nibi.nl/aic/enquete9899.html

• Tommy

En wat bv met betrekking tot dier en natuur, vooral dier. zodat ik eigenlijk zeer veel met dat onderwerp bezig ben?

• Tim Hulsen

Je kunt natuurlijk dierkundig onderzoeker worden.

Of je sluit je aan bij een natuurbeschermingsorganisatie, gaat bij een dierentuin werken, etc., etc.

Als je maar goed genoeg bent in je vak, dan kun je doen wat je wil…

• Tommy

Hoeveel jaar opleiding moet je dan volgen en wat diploma verdien je na die opleiding, is dat universiteit of hogeschool.

Denk wel, ik ben van belgie dus is dat mischien anders.

En moet je een doorgangsexamen afleggen en al een bepaald diploma bezitten.

Als ik nu afgestudeerd ben van het middelbaar heb ik een A2

Graag hulp

Groeten tommy

• Tim Hulsen

Ik ben niet zo thuis in het belgische onderwijssysteem..

In Nederland kun je na een HAVO-opleiding een HBO (=hogeschool) studie gaan doen, en na een VWO-opleiding een universitaire studie. De universitaire studie biologie duurde tot een paar jaar geleden minimaal vier jaar, tegenwoordig is dit minimaal vijf jaar (in NL dus). Na een hogeschool-opleiding ben je ingenieur (ing.) of bachelor (B.Sc.), na een universitaire studie doctorandus (drs.) of master (M.Sc.).

HBO-studies zijn er in allerlei soorten en maten.. dit zijn dus wel beroepsopleidingen, dus daar moet je eigenlijk vantevoren al bijna zeker van weten dat je daarin verder wil (of evt. verder studeren). De duur van de studie is meestal minimaal vier jaar.

• Tommy

Dus over een paar maandjes heb ik een A2 diploma, wat moet ik dan vervolgens doen?

• Tim Hulsen

Ik weet dus niet wat A2 is… is er geen belgisch biologie prikbord? :)

• mariska

ik wil wat plaatjes van de puberteit.???? groetjes mariska