erfelijkheid en evolutie

• lieke

nou allo mensen kunnen jullie mij wa meer info geven over erfelijkheid en evolutie?

dikke kus lieke

• Arlene Gommers

Ja hoor, we zijn met biologie net bij dat hoofdstuk, dus wat wil je weten?

mail maar ff naar mijn mail adres : arlene@dolfijn.nl

groetjes arlene

• isa

erfelijkeihd is de overdraging van genetisch vastgelegde ‘informatie’. ik weet niet of je ongeveel weet hoe de chromosomen in mekaar zitten? maar je hebt 23 chromosomen PAREN. deze paren bestaan uit 2 chromosomen, 9je hebt dus 46 chromosomen) ik geloof dat het zo zit dat je 1 chromosoom van je moeder, en 1 van je vader krijgt, een voortplantings cel bevat nl maar 23 chromosomen, bij de bevruchting komen 2 verschillende (wel met hetzelfde nr) bij mekaar. deze bevatten allebij (over hetzelfde onderwerp) verschillende informatie. de 1e bv dat je groene ogen krijgt en de andere bv dat je bruine ogen krijgt. het hangt er dan van af welk van de 2 genen dominant is, en dus in je uiterlijk te zien zal zijn.

evolutie is dat een soort zich aan past neer zijn omgeving. bv, een groep herten leeft in een gebied waar het voedsel relatief hoog te vinden is. een hert met een langere nek heeft dan een grotere overlevingskans, dan een hert met een korte nek. na een paar generaties zal er een nieuw hertensoort zijn ontstaan met een langere nek, omdat deze beter kunnen overleven.