vliegen en kleuren

  • niels

    Hoi,

    Ik werk als kok in een keuken. Mij werd verteld dat we weinig last hebben van vliegen omdat de keukenvloer blauw is. Dit zou ik graag wetenschappelijk onderbouwd zien! DUs mijn vraag: is dit waar kun je vliegen met een kleur weren? Kunnen vliegen uberhaupt kleuren zien? Nou laat het me weten, bij voorbaat dank. Niels

  • Liana van Lindenberg

    Wel is bekend dat insekten ultra violet licht, dat in het kleuren spektrum vlak bij blauw licht, goed kunnen waarnemen. Bloemen bezitten fijne banen in hun kroonbladeren, waarin deze kleur licht is verwerkt en zo kunnen insekten de weg naar het hart van de bloem en dus naar de nektar beter vinden. Dit zou dus betekenen dat insekten aangetrokken zouden moeten worden. Misschien raken ze wel in de war wanneer ze zo´n groot vlak blauw licht tegenkomen, dat ze liever weg blijven.

    Er zijn verschillende experimenten gedaan met insekten en dan vooral bijen om te kijken of ze kleuren kunnen zien. Dit hebben ze gedaan door bijen een kleur met voedsel te laten combineren. Wanneer ze de kleur dan tussen andere kleuren leggen zou de bij naar de kleur met het eten willen vliegen. Dit gebeurde dan ook. Op internet zou je het kunnen nazoeken als je het uitgebreider wilt weten.

    Groetjes Liana

  • boebie

    dat verhaal is idd maar een klein beetje gel#l niels.

    vliegen in stallen, slagerijen en dergelijke kun je bestrijden met gif, maar ook met een violetlamp (blauw licht dus) met spanning erop. het blijkt gewoon proefondervindelijk dat er meer vliegen gevangen worden met deze kleur dan met een andere.

    De vliegen worden gedood door dat er spanning op de draadjes staat. en niet door de blauwe kleur. ze worden juist aangetrokken door die paarsblauwe kleur die uitgezonden wordt.

  • lennard steinhoff

    ik ben een spontane jongeman op zoek naar een hevige relatie met een man of vrouw. hobby's: sneldammen, sisha klappen, die chickas versieren en aftrekken op fotos van robbert van eck