luminicentie in regenwormen?

• M.Hamerslag

Toen ik gisteravond thuis kwam in de polder ten noorden van Schiedam, zag ik op het terras voor mijn woonwagen iets vreemds, nl lichtgevende plekjes op de tegels.

Het licht was enigszins groen. Omdat het verder erg donker was kon ik aanvankelijk niet zien waar het licht in zat. Eerst dacht ik aan korstmos of zoiets.

Voorzichtig probeerde ik het te pakken. Tot mijn verbazing had ik vervolgens een kleine, dunne regenworm in mijn handen. Het beestje was een beetje transparant, en het leek erop dat met name de darminhoud licht gaf.

Een zoektocht op internet leverde niets op. Welke bioloog (of ander iemand met kennis op dit gebied) vertelt mij meer hierover?

Met vriendelijke groet,

Monique Hamerslag

• Bas van Tiggelen

Interessante vondst. Ik had er nooit eerder van gehoord, maar na enig zoeken op internet (heb helaas niet een echt duidelijke, goede site gevonden) blijkt het vaker voor te komen. Wormen kunnen op verschillende manieren gaan lichtgeven, maar over het hoe en waarom is nog niet zo heel veel bekend. In jouw geval zou het kunnen dat de wormen bijvoorbeeld lichtgevende bacteriën hadden gegeten, omdat je aangeeft dat de darminhoud licht gaf. Het voordeel zou kunnen zijn dat ze roofdieren afschrikken of een partner makkelijker kunnen aantrekken.

• Gerrit

Ik heb eens een excursie gevolgd, in de buurt van Vegel. De excursie ging over vleermuizen en gloeiwormen. In dat gebied waren ook gloeiwormen. Ze hebben verschilende kleuren rood, groen etc. Ze geven licht zodat ze makelijker een partner kunnen vinden. Ik weet niet precies meer of het de mannetjes of de vrouwtjes waren die licht geven in het donker. Maar ze geven niet beide licht. Dit is het enige dat ik weet over gloeiwormen.