De ogen van gewervelden

• Eva De Keersmaeker

Hallo, ik moet mijn eindwerk over de ogen van gewervelde dieren doen. Ik vind zeer veel info over de ogen van mensen maar zeer weinig info over de ogen van de groepen gewervelde dieren. Weet jij soms een goede site of heb jij info laat a.u.b iets weten. Alvast bedankt!

• Bas van Tiggelen

De mens behoort tot de groep van de gewervelden, ofwel vertebraten. Er zijn vele diersoorten die binnen deze groep vallen, en de ogen verschillen dan ook op een aantal punten. Ik denk dat als je bijvoorbeeld de ogen van een mens en die van een nachtdier zoals een kat met elkaar zou vergelijken, en daarnaast bijvoorbeeld ook nog die van een kleiner dier zoals een knaagdier, dat je al een heel eind bent. Door specifiek te zoeken op internet of natuurlijk (wat zelfs beter zou zijn) gewoon ouderwets in wat handboeken vind je vast genoeg informatie.

• Bas van Tiggelen

Ik beperkte mij in mijn vorige antwoord tot de zoogdieren, maar de andere belangrijke klassen binnen de gewervelden zijn natuurlijk de reptielen en de vogels (deze zijn sterk aan elkaar verwant, dus het is extra leuk om deze groepen met elkaar te vergelijken), de amfibiën (kikkers bijvoorbeeld), en de vissen. Deze groepen zou ik toch wel meenemen als je een goed beeld wilt krijgen van de overeenkomsten en verschillen tussen de ogen van al deze dieren. Maar ik weet niet hoe de opdracht precies luidt, dus kijk zelf maar even hoe je het gaat doen.