Er zijn verscheidene groei media en diagnostische kits verkrijgbaar die je een richting kunnen geven over wat voor bacterien je mee te maken hebt. Maar dan moet je eigenlijk al weten naar welke soort je zoekt… Als je dan ook nog nauwkeurig wilt weten welke soort het is moet je eigenlijk eerst de kolonie isoleren en daarna wordt het onderzoek duurder en complexer: sommige soorten hebben misschien wel duizenden varianten.
Ik zou voor deze test gewoon Plate Count Agar (PCA) gebruiken en je niet te druk maken over welke soort het nu precies is - inderdaad zul je wel verschillende vormen en kleuren kolonies tegenkomen zoals Bas al aangeeft.
Wellicht heb je het er voor over om hier wat literatuur over aan te schaffen; ‘Microbiologie van Voedingsmiddelen’ ISBN 90-72072-55-3
Overigens is de kwaliteit van de contactafdruk die je met je handen op de plaat gaat maken sterk bepalend voor de resultaten; met natte handen zul je mogelijk meer bacterien overbrengen op je voedingsmedium. Ik heb de test zelf ook wel eens uitgevoerd met ‘vieze’ handen, ‘zeepgewassen’ handen en handen gewassen met ontsmettingsmiddel en het resultaat was dat op de plaat waarop de vieze handen waren gedrukt het MINSTE kolonies zichtbaar waren… :-( Dat sprak de gedachtgang natuurlijk behoorlijk tegen en geeft volgens mij aan dat je dezelfde test meerdere malen uit moet voeren om een betrouwbaar beeld te krijgen. Omschrijf ook duidelijk de werkwijze van de contactafdruk en hang er bepaalde normen aan anders krijg je achteraf discussies…
Succes.