ALSJEBLIEFT HELP ME !!!!!!
ik heb echt met spoed informatie nodig over het transportstelsel van planten en bloemen, dus over hoe ze het voedsel enz in zich opnemen !!!!!!!
ALVAST BEDANKT!!!!!!!
Ik heb geen verstand van planten en bloemen maar met www.google.nl kom je een heel eind….
Ik heb de volgende tekst gekopieerd uit: http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/9467576/ Misschien heb je er wat aan of vind je trefwoorden die je weer in Google kunt invoeren.
TEKST:
" Een plant neemt stoffen op uit de omgeving, heeft gaswisseling, en verplaatst inwendig stoffen. Bij een slecht groeiende plant verlopen deze processen niet optimaal. De gaswisseling verloopt volledig passief, door diffusie. Via de huidmondjes stroomt gas de plant binnen als de concentratie van dat gas in de bladcellen lager is dan in de lucht. Water komt de plant binnen door stroming en osmose. Stroming wordt opgewekt door verdamping. Hierdoor wordt water via de stengels en wortels uit de grond omhoog gezogen. Water kan ook omhoog geperst worden wanneer onder in de vaatbundels een hoge concentratie opgeloste stoffen ontstaat. Dan nemen de wortels door osmose water op. De wortelcelen selecteren de zouten die via het toestromende water aangevoerd worden: via actief transport door enzymen in de celmembranen worden die in grote of kleinere hoeveelheden opgenomen.
Voor de opname, het transport en de afgifte van stoffen door zaadplanten spelen verdamping, osmose, actief transport en stroming een belangrijke rol. Bij een gezonde plant zijn de omstandigheden voor deze processen optimaal.
Planten kunnen energie uit het zonlicht gebruiken om anorganische stoffen (koolstofdioxide en water) om te zetten in een organische stof: glucose (druivensuiker). Een deel van de lichtenergie wordt daarbij vastgelegd in glucosemoleculen. Glucose is daardoor voor de plant een geschikte brandstof. Omdat planten zelf hun organische stoffen maken uit anorganische stoffen, noemen we ze autotroof. Dieren benutten de organische stoffen uit planten of uit andere dieren als voedsel, zij zijn heterotroof.
Voor het opvangen van licht hebben planten speciale organellen: chloroplasten (bladgroenkorrels). Een bladgroenkorrel bevat chlorofyl en andere kleurstoffen. Lichtenergie brengt deze kleurstoffen in een energierijke toestand, ze worden aangeslagen. De aangeslagen kleurstoffen leveren de energie die nodig is voor de vorming van glucose. In de bladgroenkorrels zitten ook enzymen die nodig zijn bij de fotosynthese.
Voor fotosynthese heeft een plant bladgroenkorrels, water, koolstofdioxide en licht nodig. Darnaast zijn een goede omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid belangrijk. Al deze factoren kunnen de groei en ontwikkeling van een plant beperken. "
Succes.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?