ALSJEBLIEFT HELP ME !!!!!!
ik heb echt met spoed informatie nodig over het transportstelsel van planten en bloemen, dus over hoe ze het voedsel enz in zich opnemen !!!!!!!
ALVAST BEDANKT!!!!!!!
Ik heb geen verstand van planten en bloemen maar met www.google.nl kom je een heel eind….
Ik heb de volgende tekst gekopieerd uit: http://scholieren.samenvattingen.nl/search/open/9467576/ Misschien heb je er wat aan of vind je trefwoorden die je weer in Google kunt invoeren.
TEKST:
" Een plant neemt stoffen op uit de omgeving, heeft gaswisseling, en verplaatst inwendig stoffen. Bij een slecht groeiende plant verlopen deze processen niet optimaal. De gaswisseling verloopt volledig passief, door diffusie. Via de huidmondjes stroomt gas de plant binnen als de concentratie van dat gas in de bladcellen lager is dan in de lucht. Water komt de plant binnen door stroming en osmose. Stroming wordt opgewekt door verdamping. Hierdoor wordt water via de stengels en wortels uit de grond omhoog gezogen. Water kan ook omhoog geperst worden wanneer onder in de vaatbundels een hoge concentratie opgeloste stoffen ontstaat. Dan nemen de wortels door osmose water op. De wortelcelen selecteren de zouten die via het toestromende water aangevoerd worden: via actief transport door enzymen in de celmembranen worden die in grote of kleinere hoeveelheden opgenomen.
Voor de opname, het transport en de afgifte van stoffen door zaadplanten spelen verdamping, osmose, actief transport en stroming een belangrijke rol. Bij een gezonde plant zijn de omstandigheden voor deze processen optimaal.