Darwin loochent eigen leer?

• Anton

Deze week was in Metro een ingezonden brief te lezen waarin de schrijver vertelde dat Darin (evolutietheorie) op het laatst van zijn leven christen is geworden. Hij zou toen gezegd hebben dat zijn hele leer grote onzin is, en dat het niet anders kán dan dat er Schepper is die alles geschapen heeft.

Wie kan mij wat meer vertellen over deze opmerkelijke ‘bekering’ van Darwin?

• Jim

Ik zelf denk dat God, natuurwetenschappen en evolutie goed bij elkaar passen.

De natuur en evolutie voldoen aan een aantal zeer vreemde wetten, die eigenlijk alleen door een creator gemaakt kunnen zijn. Want wat als er geen zwaartekracht zou zijn? of geen lichtsnelheid, of geen materie?

onderstaande kwam ik net tegen op http://www.neoweb.nl (rubriek 'theorien, denkbeelden en vernieuwende inzichten)

Water kookt bij 100 graden en bevriest bij 0 graden(celsius). Je kan ook de dichtheid van water in een grafiek uiteenzetten. Dan verloopt dat in een vloeiende lijn. Alleen bij 4 graden en 0 graden gebeurt er iets raars!

De dichtheid van kokend water is laag en wordt steeds hoger naarmate je naar 0 graden gaat. Maar bij 4 graden is opeens het keerpunt en daarna wordt de dichtheid juist weer lager???

Bij 0 graden wordt dichtheid opeens heel laag en hoe lager je gaat, des te hoger wordt de dichtheid.

Dit is wel een groot geluk voor al het leven op aarde (of daarbuiten)!

Als de grafiek logisch zou lopen, zou ijs de grootste dichtheid hebben, en zou daardoor naar de bodem zakken. Binnen de korste keren, zouden alle oceanen bevroren zijn, doordat het ijs zich opstapeld.

Er zit dus een behoorlijk onlogische structuur in, die bijna het werk lijkt te zijn van een creator!

• Bas van Tiggelen

Nee, wij maken zelf die logica. Als water niet die leuke eigenschappen zou hebben gehad dan zouden wij er wellicht niet geweest zijn, of in een hele andere vorm. Het is de omgekeerde wereld om te zeggen dat er wel een schepper moet zijn, want dat is helemaal nergens voor nodig en dus kun je die maar beter weglaten. Simplificeren heet dat.

Maar goed, dit is duidelijk off-topic en ik laat het verder rusten. Het antwoord op de eigenlijke vraag weet ik zo niet, maar ik heb zelf ook wel eens zoiets gehoord. Ik denk dat Darwin is bezweken onder de druk van de kerken, want die zaten hem flink op de huid en ik kan me voorstellen dat je op je oude dag toch nog even van een rustig leven wilt genieten. Maar dat hij echt bekeerd is lijkt me sterk.

• Jaap

Ik kan je verzekeren dat dergelijke “verhalen” totale flauwekul zijn. Om de paar maanden duikt het zelfde verhaal op; ze berustten op ijdele hoop van bepaalde soorten christenen zijn dol op zulke overleveringen en hebben er een heel genre van gemaakt. Charles Darwin was een serieuze wetenschapper die baanbrekend werk verricht heeft, sommige mensen vinden zijn conclusies nog steeds niet aanvaardbaar. Dus gaan ze een potje fantaseren.

Interessante variaties op dit verhaal zijn o.a.

- dat Darwin zijn ziel verkocht aan de duivel

- dat Stephen J. Gould zijn ziel verkocht aan de duivel

- dat christenen “vervolgd” worden op biologiefaculteiten omdat “slechte atheïstische afgodendienaren” geen “respect” hebben voor de opvatting dat de wereld 6000 jaar geleden in 6 dagen in elkaar geflansd is.

Over darwin wordt trouwens wel meer onzin verkocht, zo claimen veel vega's dat darwin vegetarïer was, dat was hij zeer zeker niet, sla zijn autobiografie er maar op na.

groet,

Jaap

• Jim

Ik las dit stukje op neoweb.nl en ben het daar roerend mee eens:

De bijbel bestaat puur uit wijze verhalen van rijke famillies uit het midden-oosten. (Zij waren welvarend, geleerd en konden dus hun fantastische verhalen optekenen)

In de middel-eeuwen werd ook alleen de adel en de geestelijkheid vereeuwigd in schilderijen.

En ja toen gebeurde er vreemde dingen, die men destijds niet kon verklaren…

In Israel kennen ze geen ijs zoals wij dat hier kennen, dus toen het die bewuste dag behoorlijk had gevriesd, durfe Jezus er wel op te lopen en de rest niet. Die ander zakte in een wak.

En die manna was gewoon sneeuw (kun je inderdaad niet bewaren bij overdagse temperaturen)

De rode zee komt bij de juiste wind gewoon gedeeltelijk droog te liggen (net als wij hier kunnen Wad-lopen)

De toren van babel is een van de eerste pyramides, die te stijl zou worden, en daarom niet volledig is afgebouwt!

En what about the Watersnood (zo genaamde zondvloed). Er is totaal geen bewijs terug te vinden dat de HELE aarde onderwater stond, (geologisch wijst daar niets op!) maar ja..als bij jouw in de buurt (regio) een dergelijke ramp gebeurt, lijkt het inderdaad of je hele wereld onder water staat! Het zijn immers verhalen uit die regio! en niet uit China of Amerika!

En sprinkhanen plagen of droogtes etc. komen tegenwoordig ook nog steeds voor!

Voor de rest staat de bijbel, koran en torah echt wel vol met nuttige informatie, die het sociale leven tot uiting brengen. Hoe naar is het niet als je man er met een ander van door gaat. Hoe naar is het niet als je famillie wordt vermoord. Hoe vervelend is het niet als iemand van je steelt! Tuurlijk worden er nuttige wetten gemaakt. (maar soms ook te ver doorgetrokken…denk aan de purka's in extreme moslim landen)

DAT HELE BOEK IS DOOR MENSEN GEMAAKT EN DOOR NIEMAND MEER!

Dus die wetten zijn het herzien waard!

Houdt niet vast aan je sullige normen en waarden, maar leer de essentie!

Een purka is er om vrouwen onaantrekkelijk te maken, zodat andere mannen niet @!#$ worden! Daar hoef je die vrouwen toch niet voor te straffen! Een weldenkend mens kan die geilheid onderdrukken. En als het echt een lekker wijf is, dan speelt je natuur gewoon op!

bron: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?board=41;action=display;threadid=200

• Anton

Maar, zijn er nog mensen die écht in de evolutieleer van Darwin geloven?

Ik weet van diverse hoogleraren dat die de evolutieleer alleen als handleiding gebruiken omdat dat nu eenmaal in het protocol staat van de universiteit (en als je je daar niet aan houdt moet je vertrekken), maar er zelf geen snar van geloven.

En laten we eerlijk wezen: het is een theorie die alleen maar op een bedenksel gebaseerd is. Als je weet hoe enorm klein de kans is dat een cel zich op juiste wijze vermenigvuld, dan is de kans 1 op de ontelbaar miljard dat deze cel goed zou uitgroeien tot een klompje cellen.

Ik ben zelf bezig met een onderzoek naar hersens van een mens. Nou, als je weet hoe ontzettend geavanceerd en doordacht die in elkaar zitten, daar raak je elke dag weer van onder de indruk. En dan hebben we het nog niet over nieren, het bloedstelsel, het voortplantingsmechanisme. Elk lichaamsdeel heeft zijn eigen functie. Ongelooflijk. En dan hebben we het nog niet over de vogels, de bomen en de bloemen die ook allemaal los van elkaar groeien. Alles zo goed, zo geavanceerd dat je eigenlijk alleen maar even glimlacht om de theorie van Darwin.

Eind dit jaar zou een Engelse bekende wetenschapper (ik ben even zijn naam kwijt) met een nieuwe theorie komen die de evolutieleer volledig onderuit zal halen en dan als nieuw protocol op universiteiten gebruikt zal kunnen worden.

Ik houd het liever op een schepping.

• Bas van Tiggelen

Sorry hoor, maar dat is natuurlijk kul. Uiteraard wordt er op de universiteiten alleen datgene verteld wat men algemeen als waar aanneemt, of wat men het meest waarschijnlijk acht. En dat is echt nog steeds ‘de’ evolutietheorie, maar dan wel een aangepaste vorm. Want Darwin heeft veel leuke dingen bedacht, maar zijn theorie is voornamelijk in essentie gelijk gebleven. Zodra er nieuwe inzichten zijn worden deze in de aangepaste theorie meegenomen. En er zijn echt wel meningsverschillen over de details van het evolutieproces, maar dat wordt dan ook binnen en tussen de universiteiten (of eigenlijk personen van die universiteiten) uitgevochten. Da's het leuke van wetenschap. En of je ondanks al die prachtige theorieën waar de bewijzen zich beetje bij beetje voor opstapelen toch terug wilt vallen op een schepping dan is dat je eigen keuze natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat jammer en eigenlijk een beetje gemakzuchtig.

• JC

natuurlijk is de bijbel een verzameling verhalen, gewoon net zo leuk als de sprookjes van Grimm…met een boodschap. Niet meer en niet minder

JC