Wat is een peptide?

  • Veronica

    Wat is een peptide, hoe wordt die gemaakt, en waar wordt die voor gebruikt?

  • Bas van Tiggelen

    Peptide is de algemene benaming voor een korte keten van aminozuren, de stoffen waaruit ook eiwitten bestaan. Een peptide kan vanalles zijn: soms zijn het gewoon stukjes van een eiwit, maar sommige hormonen zijn ook peptiden. Peptiden kunnen door cellen worden gemaakt, maar het is ook mogelijk om ze synthetisch (via chemische weg) te maken.

  • Jan Anton Gilles

    een peptide is een combinatie van verscheidene aminozuren, zo kan je twwee aminozuren aan elkaar koppelen , men noemt dat dan een dipeptide, er bestaan een twintigtal verschillende peptiden, die kunnen onderling met elkaar combineren tot heel grote peptiden bv duizend aminozuren aan elkaar gekoppeld , noemt men dan meestal eiwitten of proteinen, deze proteinen worden in de cel aangemaakt door een ingewikkeld proces dat we de eiwitsynthese noemen, hierbij worden aminozuren aan elkaar gekoppeld door de ribozomen , de combinatie van de verschillende aminozuren wordt bepaald door het DNA, dat zijn instructies doorgeeft aan het RNA , en elk aminozuur heeft dan op zijn beurt weer een Transfer-RNA dat er vor zorgt dat het specifieke aminozuur op de juiste wijze wordt geassembleerd op de ribosomen.

    Eiwitten, of peptiden, hebben verschillende functies, zo zorgen bepaalde eiwitten,enzymen genoemd ervoor, dat chemische reacties in de cel met minder energie verlopen,eiwttten vormen ook de structuur van de cel, bepaalde eiwitten hebben dan weer heel speciale functies , zoals overdracht van chemische signalen in de hersenen , andere eiwitten fungeren als treintjes die de chemische stoffen vervoeren naar de plaats waar ze nodig zijn.

    Belangrijke eiwitten zijn , hemoglobine(bevind zich in de rode bloedcellen,en zorgen voor het transport van zuurstof in ons lichaam, insuline is een eiwit(hormoon) dat er voor zorgt dat het bloedsuikergehalte niet teb hoog of te laag wordt, een groot deel van de cel bestaat dus uit eiwitten of peptiden, meestal sprekt men van peptiden ,als het aantal aminozuren 20 bedraagt, peptiden zijn vooral belangrijk als chemische signalen overdracht, denk maar aan neuropeptiden.

  • Griet

    Hallo,

    Ik heb last van een huidaandoening die rosacea heet.

    Nu las ik op een site dat mensen die deze aandoening hebben een te veel aan peptide hebben.

    Mijn vraag is.

    Hoe kan ik hier zelf iets aandoen om deze eiwit? te verminderen zodat ik van die vervelende huidaandoening af kan komen.

    Misschien is dit wel een hele domme vraag, en weten jullie geen antwoord hier op maar je weet het maar nooit.

    Griet Griet