kheb n onderwerp! nu de rest...

• loes

ik doe mn werkstuk over bodemververvuiling/grondvervuiling.. weet iemand een site waar ik veel informatie kan vinden. of kan iemand me zelf wat vertellen?

• MirandaM

Hoi Loes,

Kijk eens op bodem.startpagina.nl. Daar staan alle relevante partijen die iets met bodemvervuiling doen. Wat zoek je precies? De effecten van vervuiling voor de bodem voor mens of ecosysteem? Hoe je die vervuiling kunt opruimen (er zijn bijvoorbeeld bacteriën die heel goed organische vervuilingen kunnen opruimen/afbreken)? Of nog iets anders?

Als je wat gerichtere vragen hebt, dan kun je me wel mailen. In mijn werk heb ik er namelijk ook mee te maken, wie weet kan ik je op weg helpen.

Groeten Miranda

• loes

hoi miranda!bedankt voor je reactie.. nou het moet zeg maar gaan over bodemvervuiling en wat daar de effecten van zijn op een ecosysteem. en dat moet ik beschrijven. maar ik weet niet welk ecosysteem. waar je het meest over kan vertellenen. dus welke invloed heeft bodemvervuiling op het ecosysteem bos. (maar als je een beter ecosysteem weet.. :) ) maar als je wat info hebt zou ik heel blij zijn!!!!!! alvast bedankt… !!!

• loes

hoi miranda.. nog even een reactie op mijn vorige bericht,ik heb al wat beters bedacht.. welke invloed heeft bodemverontreiniging op drinkwater ofzoiets? denkt u/jij dat dat beter is?? (meer informatie zeg maar?)

• MirandaM

Hoi Loes,

Er valt over allebei een hoop te zeggen. Bodemvervuilingen komen vooral voor in gebieden waar mensen wonen/werken, dus bodemvervuiling in bosecosystemen zijn wat zeldzamer. Ze bestaan wel, maar er zijn veel meer voorbeelden van vervuilde industrie terreinen, voormalige gasfabrieken, etc.

Afgelopen week was de regio Hengelo in het nieuws, omdat het ministerie van VROM de schade van ruim 200 vervuilde gebieden wil verhalen op de voormalige eigenaar, AKZO Nobel. De gebieden zijn zo vervuild dat de boeren in de omgeving dat konden merken aan hun veestapel. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen.

De normen voor drinkwater zijn voornamelijk toegespitst op mensen, wij moeten er niet ziek van worden als we het drinken. Het waterecosysteem is daar minder belangrijk. Maar ook voor oppervlaktewater zijn er normen voor het waterecosysteem. Een actueel voorbeeld hiervan zijn de containers met landbouwgif dit in een storm voor de kust van Texel/Den Helder overboord zijn geslagen.

Hoe groot moet je werkstuk worden, ik neem aan dat je één onderwerp eruit moet halen en dat wat uitgebreider bespreken? Ik denk dat ik je wel verder kan helpen. Stuur me even een mailtje, dan kan ik je eventueel ook meer informatie toe sturen. Dat is handiger dan via dit prikbord.

Groeten Miranda (mirmesman@hotmail.com)

p.s. je mag wel je zeggen, met 26 ga ik me anders heel erg oud voelen. :-)