Stamcellen en embryo's

• Stephanie

Beste mensen,

In een artikel van Trouw staat dat een stamcel als volgt ontstaat:

Men neemt een lichaamscel van een patiënt en een lege eicel. Door de DNA-houdende kern uit de patiëntencel over te brengen in de lege eicel, ontwikkelt deze

zich tot een embryo. In dat embryo vormen zich stamcellen.

Mijn probleem is het volgende, volgens mij ontstaat een embryo alleen uit een

eicel die samensmelt met een zaadcel, maar hierboven staat dat heel anders beschreven.

Kan iemand mij misschien helpen.

Alvast heel erg bedankt.

Stephanie Koch

• Bas van Tiggelen

De natuurlijke weg is inderdaad dat er alleen uit een bevruchte eicel een embryo kan ontstaan, waarin stamcellen zitten. Maar tegenwoordig is men in staat om langs kunstmatige weg de kern van een gewone lichaamscel in te brengen in een lege eicel (zoals je al beschreef), waardoor een eicel ontstaat die diploid is: hij bevat al een dubbele set chromosomen, namelijk die van de gewone lichaamscel (een normale, onbevruchte eicel bevat slechts de helft, net als een zaadcel), en hoeft dus niet meer bevrucht te worden door een zaadcel. Via bepaalde truukjes (met name het toevoegen van de benodigde groeifactoren) kan men uit deze onbevruchte maar toch diploide eicel een gewoon embryo kweken.

• Stephanie

Hartelijk dank voor de reactie Bas

• biobak

zie ook www.biomedisch.nl/stamcellen