kleinst levendwezen en het grootst levendwezen

• chantal

Ik wil graag weten om een aantal redenen wat het kleinst levend wezen is op de aarde en wat het grootst levend wezen is op de aarde. Het is niet de bedoeling dat het genoemde uit een andere tijd van de aarde komt maar uit deze tijd. de 21e eeuw.

Al uw suggesties en ideeen zijn welkom

met vriendelijke groet

C. Vizee

• remco

Volgens mij is het grootste levende wezen een bruinwier, deze kunnen vele honderden meters lang worden. Er zijn ook schimmels die een gigantisch oppervlak kunnen beslaan. Van beide soorten weet ik de soortnaam niet.

De kleinste wezens zijn, meen ik, prokaryoten. Bacterien dus.

groeten Remco

• Andre van de L.

Tsja.

Inderdaad zullen bepaalde soorten bacterien de kleinste wezens zijn (ca. 0.1 micron) want virussen zijn het kleinst maar worden volgens mij niet aangemerkt als levend wezen.

Hetzelfde geldt voor de boom die eigenlijk het grootste levende wezen zou zijn, ware het niet dat er ter discussie wordt gesteld of de boom wel in zijn geheel als levend wezen mag worden beschouwd: http://users.pandora.be/sequoiadendron/verspreiding.html

Hier zal dezelfde discussie aan ten grondslag liggen als met de eerder genoemde bruinwieren en schimmels… Een schimmel kan theoretisch erg groot worden maar het geheel is nogal afhankelijk van optimale omstandigheden en je kunt hem niet ‘vangen’ of langs zien lopen of zo….

Als het allemaal wat ‘tastbaarder’ moet zijn zou ik gaan voor de Blauwe Vinvis met een lengte van tot 35 meter.

Wellicht nog aanvullingen/verbeteringen door andere prikbordbezoekers?

Succes.

• remco

Helemaal met je eens,

Ik zou wel op willen merken dat als het gaat om het grootste levende dier de reuze inktvis ook een mogelijkheid is, de grootste tot nog toe gevangen inktvis is zo'n 20 meter, het is echter zeer wel denkbaar dat vele malen grotere exemplaren rondzwemmen in de diepzee. Tot zo'n exemplaar wordt waargenomen geldt de blauwe vinvis als het grootste levende dier.

Het is misschien handig om het onderscheidt te maken tussen “gewone”organismen en nodulaire organismen, dat zijn bijv. bomen, wieren, schimmels etc. De nodulaire organismen blijven doorgroeien op diverse plekken. Ze zijn dus weliswaar genetisch identiek maar de diverse genetisch identieke onderdelen van het organisme kunnen ook als verschillende individuen worden gezien.

Ik hoop dat dit nog een beetje begrijpbaar is, het klinkt misschien wat warrig, maar goed.

In ieder geval nog een prettige dag, groeten Remco