ecologie en biodiversiteit

• Jorrit

Hallo allemaal,

Ik wil biologie studeren maar ik weet nog niet 100% welke richting ik wil doen. Ik zag bij de universiteit van Amsterdam en de universiteit van Wageningen dat er een richting bestaat die Ecologie en Biodiversiteit heet. Dat lijkt me erg interessant. Maar op de unversiteit van Groningen geven ze Ecologie en Evolutie. Dat lijkt me ook wel interessant. Dus ik hoop dat er een paar mensen zijn die deze richtingen doen en mij kunnen vertellen hoe deze studies jullie bevallen en wat jullie er mee willen/kunnen doen.

Gr Jorrit

• Bas van Tiggelen

Hoi Jorrit,

Ik heb geen van beide richtingen gedaan (ik ben moleculair bioloog), maar wat ik je wel aan zou willen raden is om je niet nu al blind te staren op een specifieke richting. Het eerste jaar van elke biologiestudie is sowieso altijd erg breed en geeft je een beter beeld van de mogelijkheden die er bestaan, dus ik zou dat eerst even afwachten. Waar je dat eerste jaar doet maakt niet zo heel erg veel uit (hoewel ik zelf Groningen erg aan kan prijzen…;) Na je eerste jaar kun je keuzevakken gaan volgen en hierbij kun je switchen of eventueel zelfs ‘pendelen’ tussen verschillende universiteiten, hoewel dat niet altijd zo praktisch is (i.v.m. woonruimte e.d.). Maar je kunt in principe overal wel iets doen met ecologie en je afstudeeronderzoek(en) bepaalt (bepalen) uiteindelijk je afstudeerrichting. Als je dus nog twijfelt, laat je keuze dan ook afhangen van andere factoren.

Meer specifieke informatie over je voorkeursrichtingen kan ik je dus helaas niet geven, maar wie weet komen er meer reacties.

Groeten,

Bas

• Marleen

Hoi,

Nog een reactie van een groninger bioloog! Ik heb al weer een paar jaar geleden in Groningen gestudeerd, dus over de richtingen kan ik je niet echt adviseren. Ik sluit me wel aan bij Bas, over het aanbevelen van Groningen natuurlijk, maar vooral ook dat je je keus niet al te sterk moet laten afhangen van een studierichting alleen. Ik heb uiteindelijk ook tijdens mijn studie een andere keus gemaakt dan ik van tevoren dacht.

Misschien heb je inmiddels al gekozen, dan is dit bericht te laat, maar anders zou ik je vooral aanraden om eens (bijvoorbeeld op de open dagen) bij de verschillende universiteiten te gaan kijken. Het maakt veel uit of de sfeer ergens je aanstaat, je moet er per slot van rekening wel een behoorlijk aantal jaren een groot deel van je week doorbrengen! En zoals Bas ook al zei, je kunt altijd (ondanks praktische bezwaren) nog switchen van universiteit. Over het algemeen is dat wel goed geregeld.

Succes met je keuze of als je die al hebt gemaakt: succes met je studie!

Groet, Marleen.