bacterieën

• jorien

Hey,

Ik moet samen met een klasgenoot dit jaar beginnen aan het profielwerkstuk, we hebben gekozen voor het onderwerp zweet en deodorant. Nuvragen we ons alleen nog af welke bacterieën de zweetgeur bij mensen veroorzaken…

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

Jorien

• Onno Rook

Beste Jorien,

Het is moeilijk om te zeggen welke bacterieën er precies verantwoordelijk voor zijn. Je kunt daarvoor het beste even op internet zoeken.

Wel kan ik zeggen dat het bacterieën zijn die normaal gesproken op je huid leven. Deze bacterieën noemen we ‘comensalen’. Comensalen zijn bacterieën en andere micro-organismen die van nature op je huid voorkomen. De meeste van deze micro-organismen komen tijdens en vlak na de geboorte op je lichaam (een pasgeboren baby is sterieel). De bacterieën niet schadelijk, zalfs erg nuttig. Ze houden schadelijke micro-organismen weg.

Ze leven van afvalstoffen die jij als mens uitscheidt. De bacterieën scheiden dan een stof af die wij waarnemen, als vies. Deze geur heeft echter een belangrijke functie bij het geven van signalen van mensen. De lichaamsgeur (met name die vanuit de oksels en de schaamstreek) is erg belangrijk bij het maken van de partnerkeuze. Mensen bedekken deze geur met deo en andere lekkere luchtjes omdat we het dus vinden stinken.

Veel succes met jullie profielwerkstuk

Groeten,

Onno Rook

(docent biologie)