celfusie tussen tomaat en aardappel

  • thomas

    ik las dat er celfusie tussen tomaat en aardappel had plaatsgevonden,

    maar de tomaat heeft 12 chromosomen en de aardappel 46

    hoe kan er dan een nieuw planten soort ontstaan?

    er zou namelijk een nieuw plantensoort zijn ontstaan: de aardmaat

    dan zou je ook een konijn (44 chromosomen) en cavia (64 chromosomen) kunnen “kruisen” door middel van celfusie, of heb ik dat fout?

  • Bas van Tiggelen

    Bij celfusie worden de complete chromosoomparen van beide cellen samengebracht, dus een aardmaat bevat dan 12+46=58 chromosomen. In dit geval was de hybride plant levensvatbaar, maar dat gaat lang niet altijd op. De meeste kans op succes heb je bij fusies tussen nauw verwante soorten. Het is een kwestie van uitproberen. Bij dieren wordt het nog een stuk moeilijker en zal het wellicht niet eens lukken met een gewone fusie, maar daarbij zit je weer met de regelgeving en ethische aspecten dus dat wordt niet gedaan. Maar het valt niet uit te sluiten dat het in een enkel geval zou kunnen werken.

  • Luke

    Ik zit nog op het middelbaar onderwijs, maar in mijn bio boek stonde er een plaatje van een ‘scheit’. Dit was een kruising tussen een schaap en een geit en op bepaalde delen van het lichaam kwamen de eigenschappen van het schaap en op andere delen de eigenschappen van de geit naar voren.

  • thomas

  • thomas

    dat was de scheit, ja dat hebben ze ook door een soort celfusie gedaan, wel een beetje raar trouwens, want waar zou het goed voor zijn?

  • thomas

  • jeroen

    ik denk niet dat jou theorie klopt,

    als alle chromomsomen bij elkaar werden gevoegt zal er voor veel dingen meer dan 2 allelen op treden. zo zou die aardmaat 4 allelen voor bladkleur hebben, dit is toch onmogelijk. en hoe zou zo'n plant zich dan voortplanten, want de informatie voor erwten en tomaten zitten dan allemaal in de celkern van de plant.

  • Andre

    bij de konijn en de cavia zou je er voor moeten zorgen dat je bij een van de twee cellen een celkern weghaalt, anders krijg je een schepsel met 110 chromosomen, bovendien moeten de twee dieren erg veel van elkaar weghebben, ze moeten verwant zijn van elkaar (geen mier met een konijn kruisen !).

  • Ron

    Tomaat heeft 24 chromosomen, niet 12. Het bestaat uit een dubbele set chromosomen. Bij gewone deling van een cel worden de chromosomen verdubbeld en vervolgens uit elkaar getrokken en over 2 nieuwe cellen verdeeld. Bij de geslachtelijke voortplanting moet het gehalveerd worden, want anders zou je generatie na generatie steeds meer chromosomen krijgen. Bij de meiose (dus de deling die nodig is voor de gelachtelijke voortplanting) krijgt de eicel dus 12 chromosomen in enkelvoud. Vandaar misschien de verwarring.

    Bij de cultuuraardappel heb je 4x het basisaantal, dus 2n=4x=48 chromosomen. Er zijn wilde verwanten met 2n=2x24 chromosomen en ze hebben uit de cultuuraardappel ook normale planten gekregen met het gehalveerde aantal van 24. Al deze vormen zijn met de tomaat gefuseerd. Je kunt dan dus planten met 48 of 72 chromosomen krijgen. Een TTAA of een TTAAAA-plant dus. Deze chromosomen zijn mogelijk niet helemaal op elkaar afgestemd, en mogelijk ook niet goed op de versmelting van het plasma, waarin ook de organellen een mix vormen. In veel gevallen krijg je dus planten die tijdens de groei en/of de voortplanting problemen hebben. dat verliep hier ook niet vlekkeloos. En je kreegMaar soms gaat dit wel goed. Er zijn uit de natuur tal van soorthybriden die het wel goed doen. De Zwarte Nachtschade, een familielid, is hier een goed voorbeeld van. Deze heeft 72 chromosomen, met een samenstellen van laten we zeggen AAAABB. Bij de meiose kiezen de A-chromosomen voor elkaar en de B houden het bij B, en ze lopen ook nog eens met elkaar in de pas.

  • someone

    aardappel 48 chromosomen

    tomaat 4n (tuinbouw) ==> 48 chromosomen