actief of pasief ?

• Aynur Karakaya

Hoi,

Ik heb moeite met de vraagstelling voor mijn profielwerkstuk.

Mijn intresse ligt op het vlak overleving in ander leefgebied.

Ooit ergens had ik een zeer interesant stuk gelezen over de functies van de fenotype van gezicht in verschillende leefgebieden.

Het had te maken met de oog- haar- en huidkleur en de bouw ed. in afstemming op klimaat, geologische ligging ed.

Als ik zo op mijn dakterras in Amsterdam kijk zie ik vele soorten vogels.

Er zijn ook soorten die niet van oorsprong in stad leven dus ben ik in veronderstelling dat er om te overleven een verandering plaatsvindt in de fynotype, actief of pasief.

Juist?

Welk vraag kan ik concreet formuleren als hoofdvraag voor mijn profielwerkstuk?

groet, Aynur.

• Gerard Scholte

Aynur,

Geen enkele vogel leeft van oorsprong in de stad.

Als ik jou was zou ik kiezen voor een of enkele vogels.

Interessant is de merel toen ik jong was (zeer lang geleden ) was dat een echte bosvogel in de loop van de jaren is het een echte zeer algemene stadvogel geworden.

Een andere interessante vogel is de huismus. Daar is veel onderzoek aan gedaan ook in Nederland.

Met de huismus is het omgekeerde aan de hand als met de merel.

Nog een bijzondere de Turkse Tortel Kwam 50 jaar geleden niet in Nederland voor.

Nu een zeer algemene stadsvogel en als laatste de halsbandparkieten uit India die zich sinds kort in stadsparken gevestigd hebben oa in het Vondelpark.

Kies 1 of 2 van die vogels uit en formuleer een algemen vraag bijv.

Hoe passen vogels zich aan aan het leven in de stad.

Gebruik als je op Inernet zoekt behalve de nederlandse namen altijd ook de engelse en de latijnse namen van de vogels.

Neem contact op met de vogelbescherming