Thema 3: Ordening

  • Xyana

    Ik ben op zoek naar leuke werkvormen voor het thema ordening.

    Ik vind dit persoonlijk nogal een saai thema en ben op zoek naar bijvoorbeeld spelvormen.

    Wie kan mij hieraan helpen?

    Op internet is namelijk niets te vinden…

    Bij voorbaat dank!

  • thomas

    je bedoeld bij dieren de rangorde?

    je zou met de hele klas iedereen verschillende rangen kunnen geven en dan een spel gaan doen (snap je vraag niet helemaal)

  • Gerard Scholte/Bioplek.org

    Wij doen het zo:

    Een eenvoudige determinatietabel voor de hoofdafdelingen van het dierenrijk en de klassen van de gewervelden en de geleedpotigen.

    De leerlingen krijgen twee tabellen 1 voor de ongewervelden en 1 voor de gewervelden, waarin ze kenmerken die nodig zijn om te determineren aankruisen.

    In de klas staan 25 tot dertig opgezette dieren en levende dieren of modellen etc.

    van alle mogelijke groepen.

    Bij ieder dier een nummer dat ingevuld wordt in de tabel. De leerlingen verspreiden zich over het lokaal en vullen de kenmerken in. Ze moeten eerst beslissen of het een gewerveld of een ongewerveld dier is.

    Als ze alles gedaan hebben gaan ze determineren. Ze controleren of ze het goed gedaan hebben aan de hand van een lijst in de klas.