Kleur haar?

• Bram Verleg

Hoe komt het dat er er verschillende haarkleuren zijn? Is haarkleur iets wat je meekrijgt van je ouders? Is het bijvoorbeeld even realistisch dat ouders met donkerbruin/ zwart haar een kind krijgen met heel erg blond haar of andersom?

• June

dat ligt aan het genotype..geloof ik..

• Bas van Tiggelen

Het is genetisch bepaald. De kans op een blond kind als beide ouders donker haar hebben is kleiner dan dat het kind donker haar krijgt, en andersom. Maar het kan dus wel ja.

• M

ja, dat kan wel

Maar ouders met beide blond haar, kunnen in theorie zo goed als onmogelijk een donkerharig kindje krijgen.

Met haarkleur werkt het zo dat donker dominant is.

En ieder heeft twee genen. Het kind krijgt van beide ouders één gen mee.

Als één van de twee een donker gen meegeeft, krijg je altijd donker haar, omdat die overheerst.

Maar iemand met blond haar, moet twee blonde genen hebben (omdat donker anders zou overheersen). Als beide ouders dan blond zijn, kunnen ze nooit een donker gen meegeven, en moet in theorie het kind dus ook blond zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat het in de praktijk zo is. Want haarkleur is vrij moeilijk weer, omdat er zoveel kleuren zijn die het weer moeilijker maken. (neem rossig alleen al). En zoveel weet ik er ook niet van.

Dit is alleen informatie wat ik jaren terug op de mavo heb geleerd ;)