libelle

• Frans Rolvink

Hoewel ik niet zo geinteresseerd ben in biologie hou ik wel veel van de natuur en af en toe zit ik dus met vragen waarop ik best wel een antwoord wil weten. Welnu, vorige week heb ik een RODE libelle gezien. Misschien nikt bijzonders maar voor mij echter wel want zover ik me kan herinneren is het zeker wel 50 jaar gelden dat ik deze kleur heb gezien. Nu vraag ik me af, heb ik al die jaren pech gehad of was het echt apart wat ik gezien heb ?

Wie o wie.

• R. Streutker

Hoi Frans,

Ik moet je helaas teleur stellen. Rode libbelen komen in de zomer en herfst veel voor in Nederland. Het zijn Heidelibellen, relatief kleine libellen van ong. 35 mm. Ook heb je rode juffersoorten zoals de vuurjuffer. Hoewel ze algemeen zijn in Nederland zijn ze mooi om te zien, dus geniet ervan!

René

• Marja

Hallo,

Toevallig kom ik op deze pagina terecht omdat ik wilde op zoeken hoe een rode libelle heet en of hij vaak in nederland te zien is.

Ik heb nog nooit een rode libelle gezien en heb er dus een mooie foto van gemaakt.

Nu lees ik net dat er veel in nederland voor komen en dat het eenHeidelibelle is.

Ik woon in west-zeeuws vlaanderen en daar is in de verre omgeving geen heide te bekennen.

Boven dien was deze libelle wel 7 cm lang.

Vorig jaar zat er bij onze vijver een groen blauwe libelle en die was 20 cm lang.

Zo groot en met die kleur had ik ze nog nooit gezien.

Misschien weet iemand hoe deze libelle het en waar hij vandaan komt;

Groetjes Marja.

• chris

Ik zag er vandaag ook een van zeker 7 cm, met een gelig vlekje bij het begin van zijn vleugeltjes. Erg mooi met wijd uitgeslagen vleugeltjes landde hij op mijn broek.

Kon er dus helaas geen foto van maken.Ik heb ook nooit eerder een rode gezien en ben dus ook benieuwd.

groetjes Chris

• petra

Ik heb ook een foto van een rode libelle. Deze was ook groter dan 35 mm. Ik heb de libelle gefotografeerd bij le Tech in zuid- Frankrijk Langedock,

Ik ben benieuwd of dat ook een heidelibel of een vuurjuffer is.

Groetjes