De leeftijdsgrens van de mens

• jimte

Ik vraag mezelf nogal af tot welke leeftijd de mens het zou kunnen uithouden zonder hulp van bijv. een kunstheup enz. Natuurlijk is deze vraag niet te beantwoorden, maar een schatting kan denk ik wel gemaakt worden(100+?). Ook is de vraag of een kunstheup oid een natuurlijk proces is in het bestaan van de mens. We bereiken deze technologieen natuurlijk door onszelf en daarmee is het volgens mij natuurlijk te noemen en zelfs een vorm van onze revolutie. Ik kom hierop doordat ik laatst in een discussie belandde over of de mens gemaakt is om 100 te worden. Ik vond van niet, omdat er maar weinig mensen zijn die dit zonder hulp bereiken (oa), maar anderen vonden dit een vorm van onze revolutie, wij kunnen 150 worden omdat we dingen bedenken die ons 150 maken, een hert kan dat niet en daarom word hij maar 10 (?). Wie heeft er bevinden die me op de goede weg kunnen helpen of wetenschappelijke documentatie hierover?

Jimte

• Marc

Jimte,

We kunnen tegenwoordig een heleboel sleutelen aan ons als mens. Echter ons Dna behouden is nog een hele kunst. Bij iedere celdeling wordt ons DNA gekopieerd. Wij zijn constant bezig onze cellen te vernieuwen en dus wordt ons DNA ontzettend vaak verdubbeld.

Nu gaat dit echter niet eeuwig goed, anders zouden wij ook eeuwig cellen kunnen produceren en dus ook heel lang kunnen leven. Langzaam brokkelen er van de dnauiteinden stukjes af. Nu is dit in het begin niet zo erg want, het dna heeft daar rekening mee gehouden.

Het heeft stukjes zinloos DNA aan de uiteinden geplakt ( junkDNA). ZO kan dit afbraak proces een tijd lang geen kwaad. Er komt een moment dat het DNA zich niet meer volledig kan kopieren en hierdoor ontstaan fouten in de nieuwe cellen.

Vanaf dat moment ga je met een een desastreus woord in verval. Natuurlijk spelen ziektes een grote rol bij het beeindigen van levens en de snelheid waarin de mens tegenwoordig wil leven is ook niet goed voor zijn voortbestaan.

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen geven.

Marc