Kan iemand mij iets vertellen over het oog van een vis. Wat zien vissen, hoe zien vissen en vooral of, en zo ja welke, kleuren vissen zien. Ik zoek ook internetpagina's over dit onderwerp.
ik heb het volgende op internet opgezocht
Wat een vis precies ziet is afhankelijk van de soort zintuigcellen achter in de ogen: Daarvan zijn er n.l. twee verschillende types: het ene type registreert zwak licht en het andere sterk licht en kleur. Vissen die op grotere diepte leven, waar alles door de slechte lichtomstandigheden moeilijk is waar te nemen en eenvormig van kleur is, hebben bijna uitsluitend zintuigcellen van het `zwakke licht type', terwijl vissen die aan de oppervlakte of in ondiep water leven veel cellen hebben van het tweede type; zij kunnen beter zien niet alleen, maar ook kleuren onderscheiden. Veel van die vissen die onder betere lichtomstandigheden leven hebben in de voortplantingstijd prachtige kleuren die, zoals bekend, een belangrijke rol spelen tijdens de baltsperiode die aan de eigenlijke paring vooraf gaat. Goede voorbeelden daarvan zijn o.a. pitvis en snotolf.
http://www.northseafish.net/hetleven/page24.htm
jaja
who's the men……..
Bij Integratieve Zoologie Leiden wordt al jaren onderzoek gedaan aan het visuele waarnemingsvermogen van vissen, met name van cichliden uit het Victoria Meer. De meeste vissen zijn goed in sttat kleuren te onderscheiden. Daarbij speelt habitat en niche een niet onbelangrijke rol. De ontwikklingen bij de cichliden in het Victoria Meer laten iets zien over de aanpassingen van het oog aan veranderende milieu-omstandigheden. Of hier vooral sprake is van fenotypische plasticiteit of genotypische evolutie is nog niet duidelijk.
Als u belangstelling heeft kan ik naar meer informatie vrwijzen over bouw van de ogen, scheidend vermogen , gevoeligheid enz.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?