Ik heb vorig jaar profielkeuze NG gemaakt, met de keuzevakken natuurkunde, wiskundeB en Frans in het vrije deel. Die laatste omdat ik van plan ben/was atheneum te doen na HAVO. Ik zit nu in mijn 4e jaar (en ben bijna 16) en er word nogal commotie gemaakt om je latere schoolkeuze. Ik heb me altijd geboeit in zeedieren, tot we les kregen in DNA en erfelijkheid in de 3e. Toen ik laatst hoorde over een speciaal gekweekte anti-malariamug wist ik meteen wat ik wou doen(dacht ik). Ik duik nu al 2 jaar en interesseer me nog steeds in het leven(lees; de dieren) onder water. Blijkbaar heb ik ook een speciale ‘gave’, zoals ze het op de club noemen, om de beestjes te vinden. Nu zag ik laatst een documantaire over de megalodon, de grootste haai die ooit geleeft heeft, en het feit dat het niet zeker is dat hij is uitgestorven. Toen besefte ik dat het wel heel gaaf zou zijn om aan zo'n onderzoek mee te doen. Ik interesseer me erg in erfelijkheid en evolutie, maar ook in het marineleven. Ik ben van jongs af aan altijd bezig geweest en geinteresseert geweest in ‘beestjes’, en heb altijd gedroomt van beroepen zoals dolfijnentrainer of valkenier. Ondertussen weet ik dat deze dromen valse hoop waren, maar een beroep dat zee(zoog)dieren bij mij werk betrekt zou wel heel mooi zijn, al is het hun gedrag bestuderen, wat ik ook al fascinerend vind. Ik kan lang naar een diertje kijken, en de eerste die het geduld verliest, is meestal de vis. In aquaria ben ik dan ook niet weg te slaan. Nu kan ik nergens een hogeschool of het liefst universiteit vinden die opleiding marinebioloog geeft. Op wat voor termen moet ik zoeken, want als ik zeebioloog/marinebioloog opleiding zoek, krijg ik vaak nieuwsberichten. Of misschien heeft u een idee naar wat voor een school ik zou kunnen gaan.
Bij voorbaat dank,
Demy