E-learning kan jaarlijks 10 miljard besparen

  • Kea

    E-learning kan jaarlijks 10 miljard besparen

    Nederlands onderwijs kost jaarlijks 30(!) miljard en is daarmee de grootste kostenpost van de overheidsbegroting.

    Er kan in Nederland jaarlijks 10 miljard worden bezuinigd door onderwijs deels te geven via e-learning. Dat is onderwijs via elektronische media. Bovendien hebben leraren dan meer tijd voor individuele begeleiding van leerlingen.

    En doordat er met e-learning minder leraren nodig zijn, kan hun salaris stijgen. En via e-learning wordt onderwijs gratis toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. En iedereen kan dat onderwijs dan benutten op zijn eigen plaats, tijd en tempo.

    Onderwijs had al vanaf 1930 gebruik moeten maken van FM-radio. En later van film, grammofoonplaat, tv, bandrecorder, cassetterecorder, videorecorder, DVD, pc, wiki's, weblogs, email, MP3, webfora, webvideo, videofora, videoconferentie, vergadersoftware, verslavende computergames, digitale simulatiegames, mobile apps, webportals, digitale tv, digitale radio, digitenne, laptops, smartphones, e-readers, tablets, enz.

    Maar leraren hebben al die mogelijkheden nauwelijks gebruikt,uit angst voor banenverlies. Hoogwaardige e-learning is volgens onderzoek zeer effectief is en bespaart veel geld. Politici en ambtenaren worden daarover massaal zwaar misleid door de machtige lobby van leraren.

    Veel Nederlandse klaslokalen zien er nog ongeveer hetzelfde uit als in 1900, terwijl de rest van de samenleving wel sterk heeft geprofiteerd van ICT en daardoor gelukkig vaak onherkenbaar is veranderd. Zelfs het elektronisch schoolbord wordt in veel schoolklassen nog niet gebruikt.

    Onderwijs is de enige branche die nauwelijks gebruik maakt van ICT. Leerlingen en studenten zijn daarvan ernstig de dupe.

    Wikipedia over e-learning:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/E-learning

    www.nl.wikipedia.org/wiki/E-learning

  • Kea

    Lesgeven via video in Nederland

    Flipping The Classroom

    leerstijlen en vakdidactiek | Mens & Maatschappij | maandag 22 augustus 2011

    ‘Een klaslokaal kan soms een onnatuurlijke leeromgeving zijn. Je zet een groep leerlingen bij elkaar, neemt klassikaal de lesstof door en hoopt dat leerlingen geconcentreerd naar je luisteren.’ Dit zijn de woorden van Jelmer Evers, een docent geschiedenis die er ongeveer een jaar geleden voor heeft gekozen het roer letterlijk om te gooien. Vrijwel geen klassikale instructies meer, maar YouTube-colleges. Flipping the classroom heet het concept, ofwel het omdraaien van de les.

    Leerlingen luisteren en kijken thuis naar de uitleg van de lesstof, waardoor er in de les tijd vrijkomt voor dingen die normaal als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen, in groepjes werken, etc. Vandaar de term ‘flipping the classroom’. Het idee is afkomstig van de Khan Academy, maar wordt ook regelmatig ingezet door professoren op universiteiten. Jelmer Evers, docent op UniC Utrecht: ‘Op deze manier kunnen leerlingen de lessen volgen in hun eigen tijdspad. Zo heb ik van leerlingen gehoord dat ze naar mijn les hebben geluisterd op hun Ipod tijdens het hardlopen.’ Flipping the classroom kent volgens Jelmer veel voordelen. ‘Leerlingen zijn tegenwoordig zo digitaal, dat het voor hen heel natuurlijk is om op deze manier lesstof te leren. En in de les kan ik nu veel meer een-op-een bezig zijn en extra tijd steken in activerende didactiek.’

    Durven loslaten

    Hoewel de docent geschiedenis nog maar een jaar bezig is met het omgekeerde lesgeven, heeft hij zijn enthousiasme al op veel collega’s over weten te brengen. Zelfs zijn meest digibete collega’s zijn helemaal om. Soms krijgt hij nog wel de vraag hoe hij nu in de gaten kan houden of leerlingen de lesstof hebben geleerd. Hij heeft dan altijd een antwoord klaar. ‘Je moet het klassikaal lesgeven los durven laten. Dat leerlingen in een klaslokaal zitten en naar een uitleg luisteren, staat niet synoniem aan dat er geleerd wordt. Misschien gaat de informatie wel het ene oor in en het andere oor uit. Ik zie het juist als een voordeel dat leerlingen met flipping the classroom zelf het moment uit kunnen kiezen dat ze naar een college willen kijken. Is een leerling ’s ochtends niet het meest geconcentreerd, dan kan hij het college aan het eind van de middag kijken. En je komt er tijdens de wekelijkse klassikale les, als leerlingen met opdrachten bezig zijn, snel genoeg achter of ze de stof van het digitale college goed beheersen.’

    Vernieuwing

    Jelmer is constant bezig met vernieuwingen en legt de lat hoog. ‘Ik wil visueel gezien aantrekkelijke presentaties maken, iets wat naar mijn mening ontbreekt bij de filmpjes van de Khan Academy. Ik maak mijn presentaties in Prezi, dat visueel gezien heel sterk is, en neem het college op met Camtasia. Vervolgens edit ik het filmpje en plaats ik het op mijn eigen YouTube-kanaal. Ik moet toegeven, in het begin is het veel uitvogel-werk, maar het is een zinvolle investering. En de filmpjes die ik vorig jaar heb gemaakt, kan ik dit jaar gewoon hergebruiken.’ Dit betekent echter niet dat Jelmer dit jaar niet meer aan zijn online lessen gaat sleutelen. ‘Ik ben van plan mijn lessen interactiever te maken door HTML5 te gebruiken. Hierdoor wordt een filmpje niet puur informatief, maar kan ik ook een quiz toevoegen of leerlingen een rollenspel laten spelen.’

    YouTube-hit

    Niet alleen Jelmer en zijn collega’s zijn enthousiast over flipping the classroom; ook de examenleerlingen vonden het fijn op deze manier les te krijgen. Jelmer: ‘Ik heb geen negatieve geluiden van ze gehoord. Ik had ruim 50 leerlingen in de examenklassen en één filmpje over de examenstof is wel 10.000 keer bekeken. Dat geeft aan dat leerlingen er behoefte aan hebben om thuis een les te kijken. Eigenlijk ook best logisch, want ze kunnen het filmpje pauzeren wanneer ze willen of opnieuw afspelen totdat ze het snappen. Dat ik leerlingen op deze manier les mag geven, zie ik echt als een intellectuele uitdaging.’

    Tips van Jelmer

    - ‘Het feit dat jouw school niet veel computers heeft, hoeft je er niet van te weerhouden met flipping the classroom te werken. Integendeel. Leerlingen hebben bijna allemaal thuis een computer waar ze dagelijks achter zitten.’

    - ‘Als je digitaal gezien niet erg vaardig bent, moet je niet te snel opgeven. Er komt veel uitvogel-werk bij kijken, maar je krijgt er veel voor terug en als je eenmaal een filmpje hebt gemaakt, kun je dat blijven gebruiken.’

    - ‘Het is een kwestie van durven en doen. Je moet het klassikaal lesgeven los durven te laten’.

    Het bovenstaande filmpje is één van de digitale colleges die Jelmer Evers heeft gemaakt.

    Renske Pepping (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 7909 keer gelezen

    img img img img

    Geef uw reactie REACTIES (7 totaal) Alle reacties…

    Marijke Kaatee - Ik heb de verschillende films van Jelmer op scholen die ik begeleid laten zien. Het heeft docenten geïnspireerd. Zien is doen! Van docenten geschiedenis weet ik dat zij hun leerlingen naar het filmpje sturen, dus die aantallen hits zijn ten dele te verklaren. Mooi werk Jelmer!

    Timo Kos (Stichting Khanacademy NL in oprichting) - Voor wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van gratis digitale instructievideos: in het voorjaar van 2012 zal een Nederlandse versie van de Khanacademie worden gelanceerd met vertaald video-materiaal van Salman Khan (zowel ondertiteld als nagesynchroniseerd) en de mogelijkheid om nieuw gemaakt audio-visueel materiaal toe te voegen en voor iedereen beschikbaar te maken. Dit betreft niet alleen instructievideo's, maar ook de oefenstof en de mogelijkheden voor docenten/tutoren/coaches om het gebruik en de voortgang van het materiaal en de oefeningen door leerlingen te monitoren. Wil je meehelpen om dit te realiseren en bestaand of nieuw audiovisueel materiaal beschikbaar maken voor iedereen in Nederland? Meld je aan bij de community op www.IKKhan.nl

    Christel - Wat zou het geweldig zijn als iedereen dit systeem overnam. Waarschijnlijk ligt de drempel te hoog qua digitale vaardigheden. Maar wat als er een aantal leerkrachten deze filmpjes zouden maken en iedereen er gebruik van zou kunnen maken? Leerlingen kunnen zo hun eigen favoriete leerkracht uitkiezen, want evenals niveauverschillen spelen ook persoonlijke voorkeuren voor iemand een rol bij het opnemen van leerstof. Op Bonaire zijn helaas de deuren van Unic gesloten door wanbestuur, maar het concept is super. Ga vooral zo door!

    Mieke - goed idee, hoewel het veel van de zelfsturing en discipline van de leerlingen vraagt, hetgeen voor de jongere leerlingen en voor veel jongens wellicht teveel gevraagd is. nog iets: wat spreekt die man onduidelijk, wat is een “dekolisatieproces”?

    Erwin - Eenvoudige versie: mrerwin.tumblr.com

    Dr. Henk Witteman - Jelmer Evers heeft in dit filmpje een mooi voorbeeld gegeven van de didactische mogelijkheden die de digitalisering ons biedt. Een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede les is het creëren van betrokkenheid. De leraar dient betrokkenheid uit te stralen, enthousiast te zijn. Hij geeft hiermee he signaal af dat ook hij het onderwerp interessant vindt. Onze spiegelneuronen zorgen er dan voor dat die betrokkenheid door de leerlingen wordt overgenomen. De maker van het filmpje weet dat het episodisch geheugen de beste poort naar interesse is. Wat jezelf meemaakt wordt automatisch verwerkt en hoef je niet meer via de semantische weg op te slaan. Ik ben van een oudere generatie en kan mij de slag om Dien Bien Phoe nog goed herinnerren. De kranten stonden er destijds vol van. Ik werd dus al door het onderwerp zelf getrokken. Beelden uit die tijd kwamen bij mij op. De huidige jeugd heeft deze beelden natuurlijk niet, maar ze worden wel opgewekt door het authentieke filmmateraal dat in het flmpje is opgenomen. Sterk is ook de toevoeging van het emotionele element met de intocht van de soldaten en de blijdschap en trots van de bevolking. Zij hadden immers die sterke Europeanen verslagen. KORTOM We zien hier de toekomst van ons lesmaneriaal. Ik stel me voor dat er websites komen als onderwijsvanmorgen waar docenten hun materiaal en toetsen plaatsen en waar docenten in het land een keuze kunnen doen. Net zoals ik in mijn artikelen steeds meer gebruik kan maken van een groeiende hoeveelheid yourube filmpjes waarmee ik mijn artikelen poog te ondersteunen, zo zal dit ook gebeuren met de lesssen in de klas. Ze wijn gewooon te vinden in de “CLOUD” van lesmateriaal die boven het land hangt. Hier komt vanzelf een markt voor. Ik voorspel dat we binnen 5 jaar ons lesmateriaal gaan zoeken op deze sites. We zullen het ook gaan uitwisselen. Duizend bloemen zullen bloeien.

    Joost langendonck - Helemaal mee eens! Ik ben hier ook mee bezig in L.O. Ik maak vodcasts via ink2go en pages op een macbookpro die leerlingen via een portaal kunnen bekijken.

    Hier vind je dit artikel met hyperlinks:

    http://www.onderwijsvanmorgen.nl/flipping-the-classroom/

    www.onderwijsvanmorgen.nl/flipping-the-classroom/

  • Kea

    Onderwijsprofessionals aan het woord over de mogelijkheden van video

    16 april 2012

    De kenniskring ‘Video in het mbo’ is erop gericht dat video frequenter en efficiënter wordt ingezet in het middelbaar beroepsonderwijs. Het doel van de kenniskring is het zichtbaar maken van de toegevoegde waarde van het gebruik van video in het onderwijs zodat het een geïntegreerd onderdeel van de les zal gaan uitmaken. Dit doet men door het delen van ervaringen, het vergroten van kennis en het elkaar ondersteunen in het gebruik van video. In een video vertellen een aantal betrokken ict-coördinatoren en beleidsadviseurs over de mogelijkheden en de meerwaarde die video het onderwijs biedt.

    Video als veelzijdig leermiddel

    Hoe kan video bijvoorbeeld helpen bij het begeleiden van leerlingen buiten de klas? Hoe helpt video bij begeleiding van studie- en beroepskeuze? Hoe kan video ingezet worden bij tempo- en niveauverschillen tussen leerlingen? Wat is de link tussen video en mediawijsheid? Hoe helpt video om intensiever en beter samen te werken? Deze vragen en meer worden door mensen uit het onderwijs in de video beantwoord.

    Toekomstvisie

    Conclusie door Peter Hoogerbrugge van het Zadkine: “Video is een belangrijk onderdeel van het leven geworden en dat wordt het in de toekomst alleen nog maar meer. Ik denk dat het onderwijs zich niet kan onttrekken aan de verantwoording om dit belangrijke middel in te gaan zetten, meer in te gaan zetten en daar ook een toekomstvisie op te ontwikkelen.”

    Meer informatie:

    http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/video/nieuws/mensen-uit-het-onderwijs-aan-het-woord-over-de-mogelijkheden-van-video/

    www.dossiers.kennisnet.nl/dossiers/video/nieuws/mensen-uit-het-onderwijs-aan-het-woord-over-de-mogelijkheden-van-video/

  • Kea

    Video: Flipped Classroom for Students.mp4

    http://www.youtube.com/watch?v=hu0nA_ZlsAY

    www.youtube.com/watch?v=hu0nA_ZlsAY