Goed, op deze normale toon wil ik wel met je discussieren.
UFO's zijn niet wetenschappelijk.
Een van de regels voor het opstellen van een wetenschappelijke hypothese is, dat deze altijd verifieerbaar moet zijn, d.w.z. er moet een methode bestaan waarmee kan worden vastgesteld of de hypothese waar is of niet.
Lees hiervoor maar eens http://ruls01.fsw.leidenuniv.nl/www/w3_cuanmet/jaar1/Methodologie/lecture4.htm
Voor zover ik bestaat er nog geen methode voor het aantonen van UFO's in onze atmosfeer. En als die er wel zou zijn, heeft deze kennelijk nog niets opgeleverd…
Dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat UFO's zeker niet bestaan. Het bestaan van een God is niet wetenschappelijk te bewijzen, maar je hoort mij niet zeggen dat alle gelovigen idioten zijn. Er valt alleen niets wetenschappelijks over te zeggen.
De wervelwinden zijn in dit opzicht een stuk beter te onderzoeken. Maar naar mijn weten heeft niemand dit ook echt daadwerkelijk gedaan. Nou is de vraag: waarom is dat nou? Je zou toch zeggen dat dit dan een uniek meteorologisch verschijnsel zou zijn…
Daarom lijkt mij deze foto nou gewoon oplichterij. Iemand die geobsedeerd is door buitenaardse verschijnselen, maar geen bewijzen vindt, kan wel eens dit soort dingen gaan uithalen. Kan ik mij zo voorstellen. Ben benieuwd wat die fotograaf precies te zeggen heeft.
Rest mij je te wijzen op Occam's Razor theorem, een veelvuldig gebruikt principe. Deze gaat ervan uit dat van alle mogelijke verklaringen voor een verschijnsel, de simpelste de beste is.
Daarom is het voor wetenschappers altijd erg moelijk te begrijpen dat bij graancirkels (en ja, ook schapencirkels) meteen een hoop figuren opstaan die zeggen dat het wel met buitenaardse wezens te maken moet hebben. Terwijl er misschien wel of tien of twintig verklaringen zijn die een stuk simpeler en dus aannemelijker zijn.